راه اندازی خط لوله نفت

مزایای راهبردی ترین خط لوله نفت از منطقه گوره به جاسک

راه اندازی خط لوله نفت از منطقه گوره به جاسک

راه اندازی خط لوله نفت در سال 1400 از منطقه گوره به جاسک وابستگی ایران به تنگه هرمز را به اندازه قابل توجهی کاهش می دهد  که این امر موجب میگردد تا هزینه صادرات نفت ایران بسیار کاهش یابد .

سر انجام فرآیند بارگیری و صادرات اولین محموله نفت خام از پایانه  شهر جاسک در روز پنج شنبه 31 تیر ماه  سال 1400 با دستور رئیس جمهور ( آقای حسن روحانی ) آغاز و هدف دیرینه ای که مدت ها به دنبال آن بودیم ، محقق شد . البته کشورهای مختلف در حوزه خلیج فارس از سال ها قبل اقداماتی را در این زمینه به مانند ایران برای جلوگیری از آسیب های احتمالی که به دلیل درگیری ها و تنش ها در خلیج فارس که متوجه صادرات نفتی و کشتیرانی می شد ، انجام داده اند که می توان به عربستان با احداث خط لوله از دریای سرخ و امارات با خط لوله از ورای تنگه هرمز اشاره کرد .

راه اندازی خط لوله نفت منطقه گوره به جاسک

اجرای این طرح با حدود 2 میلیارد دلار اعتبار مصوب با هدف ایجاد ظرفیت روزانه یک میلیون بشکه نفت ، به منظور صادرات و ذخیره سازی در پایانه جاسک و همچنین اشتغال زایی در سواحل مکران و تمرکز زدایی در خلیج فارس و تنگه هرمز صورت گرفته است که در حال حاضر روزانه 300 هزار بشکه نفت در روز ظرفیت انتقال دارد و به تدریج در آینده افزایش خواهد یافت .

راه اندازی خط لوله نفت منطقه گوره وابستگی ایران را به تنگه هرمز به شدت کاهش داده و ایران منافع زیادی در صادرات به دست می آورد ؛ نفتکش ها برای بارگیری باید به انتهای خلیج فارس می آمدند که با  این احداث ( راه اندازی خط لوله نفت ) در پایانه جاسک ، آنها نیاز به عبور از تنگه هرمز نخواهند داشت و در دریای عمان بارگیری خواهند کرد که باعث کاهش هزینه ها برای صادرات خواهد شد.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *