لوله های پرکاربرد در صنعت پتروشیمی

انواع لوله های پرکاربرد در صنعت پتروشیمی

پتروشیمی صنعتی است که برای انتقال نفت، گاز و مشتقات آن نیاز به لوله های باکیفیت دارد.

به طور کلی لوله هایی که در پتروشیمی استفاده می شوند به سه نوع تقسیم میشوند که در ادامه با آن ها آشنا می شوید.

با آسیا استیل مرکز توزیع انواع لوله و اتصالات همراه باشید.

لوله مانیسمان

 

1- لوله مانیسمان بدون درز

این لوله در صنایع نفت و گاز پرکاربرد ترین لوله به شمار می آید و همان طور که از نامش پیداست هیچ گونه خط جوش و یا درزی در بدنه آن وجود ندارد. همین امر باعث مقاوم شدن و سازگاری در هر نوع شرایط آب و هوایی شده است.

طریقه ساخت این لوله ها به این گونه است که ابتدا شمش های فلزی را در ابعاد گوناگون برش  می دهند و سپس در کوره های قوسی به وسیله سوخت گاز ، گرمادهی کرده تا به مرحله سرخ شدن و نقطه ذوب برسند.

سپس با استفاده از دستگاه النگاتور ، شمش برش خورده را گرد کرده و بعد یک سنبه را به داخل شمش گرد شده هدایت می کنند تا به سایزهای مورد نظر برسند و بعد آن را تاب گیری کرده و صاف می کنند.

این لوله ها در طول 6 و 12 متری برش داده می شوند.  سایز این لوله ها ار 8/1 تا 24 اینچ تولید می شوند البته در بعضی از کشور ها تا سایز 48 اینچ نیز تولید می شوند.

برای تولید لوله های مانیسمان مورد استفاده در صنعت پتروشیمی از آلیاژ های مختلفی استفاده می کنند که نسبت به دماهای بالا مقاوم بوده و در شرایط پرفشار و محیط خورنده دچار کاهش خواص مکانیکی نشوند

رایج ترین لوله های مانیسمان مورد استفاده در پتروشیمی

  • لوله مانیسمان کربن استیل 

بیشترین استفاده در پتروشیمی به دلیل مقاومت به خوردگی و خواص مکانیکی بالایی و قابلیت استفاده در دماهای مختلف را این لوله به خود اختصاص می دهد.

  • لوله مانیسمان فولاد آلیاژ کروم

این لوله ها قابلیت تحمل فشار و دماهای بالا را داشته و کاربرد آن ها بیشتر در پالایشگاه ها ونیروگاه است.

  • لوله مانیسمان استنلس استیل

این لوله ها در رده های 304 ، 316 ، 321 و 347 تولید می شوند. لوله مانیسمان استنلس استیل در برابر شرایط دمایی مختلف و محیط های اکسید کننده و خورنده، مقاومت بالایی دارند و هر چقدر دما و فشار محیط کاری افزایش یابد و سیال درون لوله خشن تر باشد، رده لوله مانیسمان استنلس استیل افزایش می یابد.

  • لوله مانیسمان ساخته شده از آلیاژ های مختلف نیکل

که شامل اینکونل، کوپرونیکل ، هستلوی ، مونل و نیکل 200 می شوند. این لوله برای استفاده در دماهای مختلف و مقاومت های بسیار بالا ساخته می شوند. عنصر نیکل سبب افزایش مقاومت به خوردگی در آلیاژ های می شود و رابطه مستقیم با یکدیگر دارند به طوری که هر چه نیکل افزایش یابد مقومت در خوردگی نیز افزایش می یابد. این لوله ها در محیط های اکسیدی و درجه حرارت بسیار بالا کاربرد بیشتری دارند.

لوله ERW

 

2- لوله های درز دار جوش مستقیم یا درز مخفی ERW

لوله های ERW با استفاده ار کویل تولید می گردند به این صورت که ابتدا کویل ها را باز کرده، صاف کرده و سپس برش داده می شوند و در انتها به شکل لوله در آمده و لبه های آن را از طریق جوش الکتریکی به هم وصل می کنند. لوله های درز مخفی از سایز 2/1 تا 20 اینچ تولید می شوند. متداول ترین استاندارد های لوله ERW، کربن استیل ASME A53 و لوله استنلس استیل A312 می باشند.

در سالهای اخیر به دلیل پیشرفت تکنولوژی در زمینه جوشکاری، لوله های درز جوش مستقیم جایگزین بسیار عالی از نظر قیمت و عملکرد برای لوله های بدون درز شده اند.

متداول ترین نوع جوش  در لوله های صنعت پتروشیمی فرآیند القایی با فرکانس بالا می باشد یعنی فشار القایی بالابر روی سطح بیرونی لوله که دو سر کویل را به صورت کامل و دقیق به یکدیگر جوش می دهند.

 

3- لوله های LSAW و یا درز ماهیچه ای

این نوع لوله ها از فولاد و به طریق برش دادن ، خم کردن و جوش دادن ورق های فولادی ساخته می شوند. سایز لوله ها ی LSRW از بین 16 تا 24 اینچ با دو لوله بدونه درز و درز مخفی رقابت دارند ولی از سایز 24 به بالا حرف اول را می زند.

لوله درزدار مستقیم ماهیچه ای به دو روش ، یک یا دو خط جوش مستقیم و درز مارپیچی تولید می شوند.

تفاوت لوله های ERW و LSAW در این است که ERW از کویل های فولادی و LSAW از ورق فولادی تولید می شوند.

 

لوله مارپیچی

 

مزایا و معایب لوله بدون درز

لوله های بدون درز از یک شمش فولادی ساخته می شوند و هیچ نوع درز جوشی ندارند که سبب ایجاد یک نقطه ضعیف  و حساس نسبت به زنگ زدگی و خوردگی شود و شکل های قابل پیشبینی و دقیق تری دارند. بزرگترین ضعف لوله های بدون درز قیمت بالا آن ها نسبت به لوله های درز دار هستند . همچنین می توان به زمان بیشتر تولید ، محدویت آن و تلرانس در ضخامت دیواره های لوله بدون درز اشاره کرد.

مزایا و معایب لوله درز دار

ضخامت دیواره لوله های درز دار تقریبا در تمام لوله یکسان می باشند زیرا از ورق فولادی تولید و قیمت مناسب تری نسبت به لوله های بدون درز دارند. بزرگترین ضعف لوله های درزدار وجود درز و جوش است  که باعث ایجاد نقطه ضعف در آن ها است ؛ البته با پیشرفت تکنولوژی در صنعت جوشکاری این نقطه ضعف را به حداقل رسانده اند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *