فلزات در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی

 در صنعت نفت و گاز یکی از چالش های بزرگ ، میزان خورندگی فلزات و آلیاژ ها در محیط های به شدت خورنده در فرآیند استخراج، انتقال و پالایش مشتقات نفت و گاز  میباشد و از طرفی دیگر با توجه به انفجار و اشتعالات بالا و کنترل دما  موجب شده تا استانداردهای بسیار سخت گیرانه ای در انتخاب فلزات با آلیاژ های به کار رفته در بخش اجرایی این صنعت اتخاذ گردد. خوشبختانه در صنایع نفت و گاز استانداردهایی همچون NACE، API و … الزامات را به طور دقیق مشخص نموده است.گروه صنعتی آسیا استیل کیان با رعایت  استانداردهای لازم و دریافت گواهینامه های مورد نیاز اقدام به تولید و عرضه آن به بازار میکند . 

جدول استاندارد آلیاژ های مورد استفاده در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی

سکوی نفت – مخازن جداسازی –مخازن فرآیندی  مبدل‌های حرارتی

Duplex  Lean Duplex 2003 , 2205 Duplex, Zeron 100 Super Duple
Stainless AL-6XN
Super Alloys 625, 825, 276  Ni-Cu Alloys 22 NiCu, 59NiCu
Titanium Alloys Grade 1, Grade 2

سازه های سکوی نفتی

2102 ,2003 Lean Duplex  Duplex

سیستم های مصارف و استحصال آب در سکوهای نفت 

2205 Duplex, Zeron100 Super Duplex  Duplex AL-6XN+, AL-6XN
Stainless
Grade 1, Grade 2 Titanium Alloys

لوله های ابزار دقیق و لوله های انتقال فرآیندی

Lean Duplex 2003, 2205 Duplex, Zeron 100 Super Duplex  Duplex

قبل
بعدی

همان طور که در ابتدا گفته شد فلزات در صنایع متنوع کاربرد بسیار گسترده‌ای دارند.صنایع نفت، گاز و پتروشیمی از جمله صنایعی است که استهلاک تجهیزات در آن ‌ها به شدت بالا می ‌باشد. در مراحل اکتشاف، حفاری، حمل و نقل، فرآوری و پتروشیمی پرکاربردترین فلزی که مورد استفاده قرار می‌گیرد آلیاژهای فولاد می‌باشد.از جمله خواص مورد نیاز در این بخش‌ ها مقاومت به خوردگی، مقاومت به سایش، تنش تسلیم بالا، مقاومت به حرارت و … می‌باشد.فولاد مهمترین فلزی است که در هر بخش از صنعت نفت و گاز از تولید و فرآوری تا توزیع محصولات تصفیه شده استفاده می‌شود.
فولاد کربنی آلیاژ با حداکثر 2 درصد کربن است که باعث افزایش استحکام و مقاومت در برابر خوردگی آن می شود. این فولاد همچنین حاوی مقادیر کمی از فلزات دیگر مانند نیکل یا کروم است.در اینجا از انواع فلنج آسیا استیل به بررسی هر یک از عناصر آلیاژی روی خواص فولاد می‌پردازیم.

کاربرد نیکل در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

نیکل یکی از مهم‌ترین این عناصر آلیاژی می ‌باشد.افزودن نیکل به آلیاژهای فولادی باعث افزایش استحکام و مقاومت در برابر خوردگی آن‌ها می شود. فولادهای نیکل دار معمولاً در دریچه ‌ها و لوله کشی ‌هایی که در اطراف چاه نفت تعبیه می‌شوند و به درخت کریسمس معروف اند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فولاد با 9 درصد نیکل در قابلیت مقاومت در حرارت چشم گیری پیدا می‌کند. این ماده در مبدل ‌های حرارتی استفاده می‌شود که گرما را از روغن و گاز در حدود 200 درجه سانتیگراد می‌گیرد. و آن را تا 25 درجه سانتیگراد سرد می ‌کند و حمل و نقل میعانات را ایمن می ‌کند.آلیاژهای فولادی و نیکل به دلیل استحکام بالا و مقاومت در برابر خوردگی، در کارخانجات فرآوری گاز و کارخانه‌ های گاز طبیعی مایع به طور گسترده مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

کروم از دیگر عناصر آلیاژی مهم در صنعت نفت و گاز

اضافه کردن مقادیر 12 تا 14 درصد مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون فولاد را به شکل چشم گیری افزایش می ‌دهد.
مولیبدن فلز دیگری است که باعث افزایش استحکام و مقاومت در برابر خوردگی آلیاژهای فولادی می ‌شود. فولاد با کارایی بالا که برای ساخت خطوط لوله گاز استفاده می‌شود حاوی 2 تا 4 درصد مولیبدن است. همچنین از این فلز به عنوان یک کاتالیزور در فرآیندهای پالایشگاه نفت استفاده می‌شود.که گوگرد را برای تولید بنزین کم گوگرد و سایر سوخت‌ های سازگار با مقررات زیست محیطی حذف می کند.

نفت و گاز

کاربرد تیتانیوم در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

تیتانیوم یکی دیگر از عناصر آلیاژی ارزشمند می‌باشد که در بخش‌های مختلف نفت و گاز و سایر کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. افزودن تیتانیوم به آلیاژهای فولادی باعث افزایش استحکام، چگالی و مقاومت در برابر خوردگی مواد می‌شود. آلیاژهای فولاد تیتانیوم دار که استحکام بالایی دارند در قطعات کمپرسور مورد استفاده قرار می‌گیرند و دوام بالایی دارند. و باعث افزایش عمر مفید آن قطعات در مقایسه با سایر آلیاژهای فولادی می‌شوند. همچنین افزودن تیتانیوم باعث مقاومت فولاد به خوردگی در برابر آب دریا و خوردگی سولفید هیدروژن می‌شود.

همچنین علاوه بر موارد فوق از فلز مس و آلیاژهایش نیز در موارد مختلف استفاده می‌شود. مس و آلیاژهای آن مانند برنز دارای خاصیت رسانایی الکتریکی و حرارتی عالی و خاصیت کرایوژنیک که به معنای عدم تردی در دماهای خیلی پایین است، می‌باشد. از آلیاژهای این فلز در ساخت شیرها، واشرها و سیستم های انتقال حرارت استفاده می‌شود.

نمایش بیشتر