معرفی لوله های پرکاربرد در صنایع

انواع لوله های پرکاربرد

 لوله و انواع آن در صنعت یکی از پرکاربردترین موارد مصرفی هستند که نقش مهمی ایفا می کنند. از بین انواع لوله، لوله مانیسان، لوله گالوانیزه و لوله استیل پر مصرف ترین آنها در صنعت هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر از انواع لوله ها با آسیا استیل تا انتهای این مقاله همراه شوید.

لوله های فولادی

لوله های فولادی بیشترین استفاده را در صنایع مختلف دارند و تقریبا در همه جا آنها را خواهید یافت. حتی در داربست های پروژه مرمت کلوسئوم در رم با این قبیل محصولات مواجه می شوید. در واقع لوله های فولادی، لوله های استوانه ای توخالی از جنس فولاد و البته پرکاربردترین محصولات فولادی هستند که غالبا از آنها برای انتقال سیالات مختلف چون آب و نفت یا گاز استفاده می گردد.

تصور می شود که ویلیام مرداک پیشگام استفاده از لوله های فولادی است. او در سال ۱۸۱۵ میلادی بشکه های مشک را به هم متصل کرد تا از سیستم سوزاندن چراغ زغال سنگ پشتیبانی کند. او از این سیستم نوآورانه خود برای انتقال گاز زغال سنگ به لامپ های خیابان های لندن بهره برد.

لذا از دهه های اولیه سال ۱۸۰۰ پیشرفت های بزرگی در فناوری و بهبود روش های تولید و همچنین توسعه استفاده از لوله های فولادی صورت گرفت و برای تولید و استفاده از آنها قوانین و استانداردهای مختلفی بوجود آمد. امروز لوله های فولادی به دو شکل لوله های فولادی بدون درز جوش یا مانیسمان (seamless) و لوله های درزدار جوشی (welded) تولید می گردند.

اما آنچه سبب گشته تا لوله های فولادی محبوبیت زیادی پیدا کنند و از آنها در بخش های گسترده ای استفاده شود می توان به ویژگی هایی چون تحمل و مقاومت زیاد در برابر فشار بالا و دما، سهولت تولید در قطر و ضخامت های متفاوت، قابلیت انجام فرآیندهای مختلف بر روی آن برای محافظت در برابر خوردگی یا زنگ زدگی، قابلیت فرآیند الکترولیز و… اشاره کرد.

انواع لوله های پرکاربرد

انواع لوله های فولادی

لوله های فولادی علاوه بر فرآیند ساختشان که به دو صورت درزدار جوشی و بدون درز جوش (مانیسمان) تولید می گردند به لحاظ استانداردهای تولید نیز دارای انواع گوناگونی اعم از لوله های فولادی ASTM A53، لوله های فولادی ASTM A333، لوله های فولادی DIN 2440-2441، لوله های فولادی AWWA C200، لوله های فولادی ASTM A179، لوله های فولادی ASTM A106 و لوله های فولادی API 5L می باشند.

همچنین انواع لوله های پرکاربرد فولادی بر اساس ترکیبات آلیاژ ساخت آنها شامل لوله فولادی کربنی، لوله  استنلس استیل، لوله فولادی سیاه و لوله فولادی گالوانیزه می باشند.

کاربرد لوله های فولادی

کاربرد لوله های فولادی بسیار گسترده است و از آنها در بخش های مختلفی استفاده می گردد. لوله های فولادی علاوه بر اینکه برای انتقال و حمل و نقل مایعات و گاز ، نفت و… به کار می روند برای ساخت تیرهای داربست در ساختمان سازی، برای ساخت ریل های محافظ دوچرخه سواران و عابران پیاده یا نرده ها و گاردهای محافظ، استفاده در شمع های ساختمانی برای استحکام فونداسیون ساختمان، مبلمان فضای باز و سیستم لوله کشی و… کاربرد دارند.

البته اینکه لوله های فولادی دارای چه ساختاری هستند و ترکیبات آلیاژی آنها به چه شکلی است باعث می شود تا کاربردهای متفاوتی پیدا کنند مثلا لوله های بدون درز مانیسمان بیشتر برای انتقال سیالات آب و نفت یا گاز، صنایع هوافضا، پتروشیمی، جداره چاه های نفت، صنایع خودروسازی و… و لوله های درزدار در خطوط انتقال آب و نفت و گاز، نرده و مبل، داربست های ساختمانی، معدن و تونل، پایه اسکله و پل و… کاربرد دارند.

انواع لوله های پرکاربرد

لوله مانیسمان از انواع لوله های پرکاربرد

لوله بدون درز یا مانیسمان از پر کاربردترین لوله ها در صنعت است که ویژگی مختلف و طریقه ساخت منحصر به فردی دارد. همین مساله وجه تمایز این لوله با لوله های دیگر است. این لوله ها بدون درز بوده و فرآیند متفاوتی در ساخت دارند. از جمله ویژگی های این لوله توانایی تحمل فشار بالا و مقاومت در برابر تغییرات محیطی است.

طریقه ساخت این نوع لوله این گونه است که شمش فولادی را به طریق نورد گرم حرارت داده ودر مرحله بعد از طریق روش سمبه ماتریس شمش را سوراخ و در مرحله آخر از قالب های مخصوص کشش و نورد عبور داده تا به سایز های مورد نظر تبدیل شوند. البته روش هایی مانند ریخته گری با استفاده از نیرو گریز از مرکز و یا ریخته گری پاششی برای تولید این نوع لوله به کار می رود.

لوله مانیسمان دارای سایز ها و رده های مختلفی هستند که آنها را دسته بندی می کنند. لوله ها در سایز 6 و 12 متری و دارای رده 20 و رده 40 و رده 80 و رده 160 و … عرضه می شوند که از این میان لوله مانیسمان رده 20 و 40 از لوله های پرکاربرد تری نسبت به دیگر رده ها هستند.

انواع لوله های پرکاربرد

لوله گالوانیزه یکی از لوله های پرکاربرد

لوله های درزدار یا بدون درز گالوانیزه با روکش فلز روی پوشانده شده است. لوله های فولادی در بیشتر مواقع برای انتقال سیالات مانند آب ، نفت ، گاز و .. به کار می روند که موجب خوردگی و زنگ زدگی لوله ها می شوند. حتی لوله های مانیسمان این مشکل را دارند، همین موضوع سبب می شود تا عمر این لوله ها کوتاه شود.

اما لوله های گالوانیزه با پوششی از روی ، روکش می شوند که موجب ایجاد مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی می شود. این مزیت و مقاومت بالا این قطعات را به یکی از لوله های پرکاربرد در صنایع مختلف تبدیل کرده است.

لوله استیل از لوله های پرکاربرد در صنعت 

در بسیاری موارد که استفاده از لوله مانیسمان یا لوله گالوانیزه ممکن نیست ما می توانیم از انواع لوله استیل استفاده کنیم. لوله استیل به دلیل وجود کمتر از 2 درصد کربن و حدود 13 در صد کروم و با افزودن فلز مولیبدن به آن، دارای ویژگی های مختلفی هستند.

وجود فلز کروم باعث مقاومت در برابر خوردگی، فلز مولیبدن باعث مقاومت در برابر آب شور دریا را افزایش می دهد. همچنین به دلیل خاصیت پولیش پذیری لوله های استیل که در انواع لوله استیل دکوراتیو، لوله استیل 304 و لوله استیل 316 هستند در صنایع غذایی، بهداشتی و دکوراسیون کاربرد فراوان دارند، این خواص لوله استیل است که باعث شد تا در جایگاه لوله های پرکاربرد قرار بگیرد.

برای اطلاع از قیمت انواع لوله و خرید از شرکت آسیا استیل می تونین با شماره 02146100945 تماس بگیرین.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *