کاربرد لوله در صنایع

انواع کاربرد لوله های فولادی در صنایع

کاربرد لوله ها در صنایع مختلف

لوله (pipe) وسیله ای است که غالبا به صورت استوانه ای توخالی طراحی شده است تا بتواند سیالات مختلف و حتی گاز و پودر را انتقال دهد. در واقع می توان مهمترین کاربرد و نقش لوله را در انتقال مواد سیال دانست. ابتدا از لوله ها برای انتقال آب به خانه ها استفاده شد و به مروز زمان و با پیدایش صنایع از لوله ها در این بخش نیز استفاده های گسترده ای شد.

امروزه برخلاف گذشته که لوله ها منحصر به چند مورد محدود چون لوله های سربی و چوبی بود در ساخت آنها از مواد و متریال هایی چون انواع فلزات، بتن، پلاستیک و… نیز استفاده می گردد. هر یک از لوله ها با توجه به نوع و جنس ساختشان کاربردهای مشخصی نیز دارند. همچنین رشد استفاده از لوله در صنایع مختلف از بعد از انقلاب صنعتی یعنی در حدود دو قرن پیش اتفاق افتاده است.

یکی از پر مصرف ترین مصالح مورد استفاده در صنعت ساختمانی استفاده از انواع لوله‌ های فولادی است که انواع مختلفی از نظر جنس، کاربرد و نحوه اتصال به یکدیگر دارند.

در این مقاله از  آسیا استیل به انواع مختلف لوله ، کاربرد لوله ها و نحوه اتصال لوله‌ های فولادی و کاربرد آن‌ ها خواهیم پرداخت.

کاربرد لوله در صنایع

و اما خصوصیات و ویژگی های متداول اختصاص داده شده به لوله های صنعتی شامل مواردی چون حداکثر فشار، محدوده دما، انعطاف پذیری، روکش دار بودن، آبکاری شده، فلنج، عایق و درجه بندی زیرزمینی است. حداکثر فشار به حداکثر فشار طراحی خدمات اشاره دارد. محدوده دما محدوده کامل مورد نیاز دمای کار محیط است. انعطاف پذیری یعنی از مواد و ساختاری تشکیل یافته که تا حدی از انعطاف پذیری برای مسیریابی سفارشی و حذف اتصالات برخوردار می باشد.

همچنین یک لوله روکش دار با روکش یکپارچه تولید می شود. این روکش ها اغلب از پلیمرهای مهندسی شده برای استفاده در فرآیندهای خاص یا در کاربردهایی مانند فرآوری مواد غذایی که پاکیزگی محیط مهم است ساخته می شوند.  گاهی اوقات آبکاری هایی مانند نیکل و کروم روی لوله های صنعتی برای ظاهر یا مقاومت در برابر خوردگی استفاده می شود.

لوله های فلنج در یک یا هر دو انتها با فلنج برای اتصال خاتمه می یابد. لوله پیش عایق شامل انواع مواد عایق و ساختار ژاکت است و لوله صنعتی دارای رتبه زیرزمینی برای کاربردهای زیرزمینی طراحی و ساخته شده است.

اگر بخواهیم از لوله هایی نام ببریم که بیشترین کاربرد و استفاده‌ را در صنایع داشته باشند می توان به لوله های پلی اتیلن و لوله های فلزی اشاره کرد.

کاربرد لوله پلی اتیلن

لوله‌های پلی اتیلن پلیمری (پلیمر موجود در پالایشگاه نفت خام) جامد هستند و از جنس گرانول‌ های شفاف می‌باشند.

استفاده از لوله‌ های پلی اتیلن تا حد زیادی از پوسیدگی و خوردگی و همچنین هدر رفتن آب در آبیاری و کشاورزی جلوگیری می‌کنند.

همچنین تاثیرگذاری سموم کشاورزی و کودها را افزایش می‌دهند.

از میان لوله های پلی اتیلن می توان به لوله پلی اتیلن تک جداره، لوله پلی اتیلن دو جداره کاروگیت، لوله پلی اتیلن اسپیرال و از میان لوله های فلزی می توان به لوله های گالوانیزه اعم از لوله گالوانیزه سرد و گرم یا لوله گالوانیزه سبک، متوسط و سنگین؛ لوله استیل اعم از لوله استیل ۳۰۴، لوله استیل ۳۱۶، لوله استیل ۳۲۱ و لوله های استیل نسوز ۳۰۹ و ۳۱۰ و… یا لوله مانیسمان که به دو صورت درزدار جوشی و بدون درز جوش، یکنواخت تولید می گردد اشاره کرد.

این لوله ها بیشترین استفاده را در بخش های مختلف صنعت از جمله صنایع کشاورزی، پتروشیمی، صنعت نفت، لوله کشی ساختمان، پالایشگاه ها و… دارند.

کاربرد لوله در صنایع

کاربرد لوله استیل

لوله‌ های استیل استنلس استیل ؛ ساخته شده از آلیاژی از آهن و 2 درصد کربن هستند که استیل یا فولاد نام دارند.

هر چه میزان کربن در لوله استیل و لوله فولادی بیشتر باشد میزان مقاومت آن بیشتر خواهد بود.

کاربرد لوله استیل در صنایعی مانند تاسیسات ساختمانی و صنایع مختلف است.

مزایای استفاده از لوله استیل

  • درخشندگی
  • قابلیت بازیافت
  • دوام
  • طول عمر بالا

کاربرد لوله پلیکا

یکی از گسترده‌ ترین تولیدات انواع لوله مربوط به لوله پلیکا است که از جنس پلیمر یا رزین است که به اطلاح به آن PVC نیز می‎گویند.

لوله‌ های پلیکا برای لوله کشی ساختمان و تأسیسات مختلف به کار می‌روند.

همچنین لوله‌ های پلیکا به دلیل داشتن انعطاف پذیری و مقاومت بالا در مواردی مانند سیستم آبیاری بالا و پایین زمین، لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان‌ ها و مناطق مرطوب کاربرد دارند.

کاربرد لوله در صنایع

کاربرد لوله مانیسمان

لوله‌ فولادی مانیسمان از جمله لوله‌ های فولادی هستند که از جنس استیل، کربن و فولاد هستند و در دو نوع درزدار و بدون درز می‌ باشند.

لوله‌ های فولادی مانیسمان که درزدار هستند اغلب با روش جوشکاری و جریان برق با فرکانس بالا به یکدیگر وصل می‌شوند.

در صورتی که لوله‌ های بدون درز اینطور نیستند.

لوله‌های مانیسمان برای جابجایی نفت و گاز کاربرد دارند.

نوع لوله فولادی آتشخور آن از امنیت بالا و هزینه مصرفی کم برخوردار می‌باشند.

کاربرد لوله پلاستیکی

لوله‌ های پلاستیکی از جمله لوله‌ های تو خالی هستند که دایره ای شکل‌ اند و برای عبور جریان مایعات، گاز، سیالات و یا جامدات کاربرد دارند.

لوله‌ های پلاستیکی برای تجهیزات ایمن و کارآمد در تاسیسات شهری و روستایی کاربرد دارند.

لوله کاروگیت

لوله‌ های کاروگیت از جمله لوله‌ های پلی اتیلن هستند که از جمله مقاوم ترین لوله‌ ها هستند که داخل آن‌ ها صاف و صیقلی و بیرون آن آجدار و حلقه حلقه است.

کاربرد لوله در صنایع

لوله گالوانیزه

لوله‌ گالوانیزه از جمله لوله‌ های فولادی هستند که با فلز روی پوشش داده می‌شوند که شامل دو نوع درزدار و بدون درز هستند.

مزایای لوله‌ های گالوانیزه مقاومت بالایی در مقابل خوردگی و زنگ زدگی می باشد.

کاربرد لوله گالوانیزه

  • تاسیسات ساختمانی
  • انتقال آب و فاضلاب

از جمله مزایای لوله‌ های گالوانیزه قابلیت بازیافت آن‌ هاست.

که می‌توان در کوره دوباره ذوب کرد و مجددا لوله‌های جدید ساخت.

با اینحال لوله های فلزی برای چندین دهه است که به جهت استحکام و دوام در محیط های گرمایی با فشار بالا به یک انتخاب مناسب برای کاربردهای صنعتی مبدل گشته اند. هرچند در صورتی که کارخانه یا واحد صنعتی شما از فولاد ضد زنگ، فولاد کربنی یا سایر آلیاژها برای انتقال مایعات استفاده کرده باشد، خوردگی همچنان می تواند یک عامل نگران کننده قلمداد شود. چون خوردگی بر میزان جریان و کارایی تاثیر بدی می‌گذارد و لوله ها را ضعیف می گرداند.

جدیدترین مقالات

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *