سه راهی مانیسمان

سه راهی مانیسمان، انواع و کاربردهای آن

سه راهی مانیسمان چیست

سه راهی ها یکی از رایج ‌ترین و پرطرفدارترین انواع اتصالات مانیسمانی می باشند که شامل دو نوع ، یکی مخصوص وصل کردن یک لوله با قطر یکسان به لوله دیگر و نوع دیگر آن مربوط به اتصالات ناهمسان ‌می‌باشد که در آن ‌می‌توان یک لوله را به سه لوله با قطرهای متفاوت وصل کرد.

سه راهی مانیسمان از لوله مانیسمان تولید می شود و هیچ درز و جوشی در بدنه اش به چشم نمی خورد . از سه راهی مانیسمان اغلب به عنوان اتصالات قابل جوشکاری در خطوط لوله با دما و فشار بالا استفاده می شود.

سه راهی جوشی به  صورت دو نوع سه راهی مانیسمان و سه راهی درزدار در بازار وجود دارد. سه راهی مانیسمان در مقایسه با سه راهی جوشی درزدار دارای مقاومت بالاتری در برابر فشار و دمای بالا می باشد. از ویژگی‌های مهم اتصالات مانیسمان می توان به این اشاره کرد که این اتصالات دارای ساختاری بسیار یکپارچه و یکدست هستند و هیچ جای جوشی یا درزی روی بدنه شان وجود ندارد. از همین رو در لوله کشی‌هایی همانند انتقال نفت و گاز از آن ها استفاده ‌می‌شود.

سه راهی مانیسمان

تولید سه راهی مانیسمان:

در تولید سه راهی مانیسمان لوله به قطعاتی تقریبا ۲۰ درصد بلند تر از طول مد نظر برش می خورد. این لوله پس از قرار گرفتن داخل پرس، توسط یک جک از بالا به سمت پایین فشار داده می شود. سپس داخل قطعه از آب پر میشود و دو جک ازهر دو طرف دهانه لوله را کیپ کرده و به هم نزدیک می شوند این روند موجب می گردد که طول سه راهی کاهش یابد.

افزایش فشار وارده ، باعث می شود تا آب حبس شده جهت خروج، ناف سه راهی را شکاف و شکل بدهد. این مرحله دارای صدای بسیار بلند و نهیبی می باشد. پس از انجام این مراحل قطعه ماشین کاری می شود و آماده نصب می گردد.

 کاربرد سه راهی مانیسمان:

از آنجایی که لوله‌های مانیسمان درز و جای جوش ندارند در برابر فشار و دمای بالا مقاومت زیادی دارند به همین خاطر لازم است برای بالا نگه داشتن کیفیت لوله کشی ازاین نوع اتصالات متناسب با لوله‌ها استفاده شود. اتصالات درزدار برای وصل کردن لوله‌های مانیسمان باعث ‌می‌شود تا کیفیت لوله کشی تا حد قابل توجهی کاهش یابد.

به طور کلی اتصالات فولادی مانیسمان در: سیستم‌های حریق ساختمان‌ها ، سیستم‌ های مخصوص آبرسانی موتورخانه ‌ها، تأسیسات مرکزی برج‌ها ، ساخت انواع اسکله‌های دریایی، صنایع برق و… کاربرد فراوانی دارند. از این اتصالات برای عبور دادن انتقال مایعات و بخار با دمای و فشار زیاد نیز استفاده می‌شود.

اما اگر بخواهیم بطور مجزا سه راهی مانیسمان را بررسی کنیم باید گفت این سه راهی دارای کاربردهای زیادی در حوزه های مختلف می باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

سه راهی مانیسمان در لوله کشی گاز های توکار ساختمان ها و خانه های مسکونی و لوله کشی آتش نشانی کاربرد دارد. قابل توجه است که بر اساس ضوابط سازمان نظام مهندسی، اتصالات و لوله های توکار حتما باید لوله پیچی گردند.

بطور کلی اگر بخواهید از یک خط اصلی انشعاب بگیرید، به سه ‌راهی نیازمند خواهید  بود. اینکه چه لوله ای، چه سه راهی با چه نوع نافی لازم است، نیاز به طراحی محاسب دارد. در نتیجه در شبکه های لوله کشی گاز توکار باتوجه به سایز خروجی لوله، سه راه جوشی مانیسمان استاندارد مناسب انتخاب می شود.

سه راهی مانیسمان

مزایای سه راه مانیسمان:

– دارای مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی

– دارای طول عمر بالا

– قابلیت گرفتن انشعاب با اندازه های مختلف

– عدم وجود درز و قابلیت تحمل فشارهای زیاد

– قابلیت اتصال سریع و آسان توسط جوش

– مقاومت زیاد در برابر حرارت و سرما

قیمت اتصالات مانیسمان

همان طور که پیش تر اشاره کردیم ، اتصالات مانیسمان دارای انواع مختلفی می باشند که هر یک از آنها دارای کاربرد ویژه ای در سیستم لوله کشی می باشد.

به همین جهت اتصالات، با توجه به نوع، کاربردی که دارند و مواد اولیه ای که در ساخت شان استفاده شده دارای قیمت های متفاوتی می باشند. درکل قیمت اتصالات مانیسمان بیشتر از قیمت اتصالات درزدار می باشد و این موضوع به طریقه ساخت و تجهیزات مورد استفاده برای این اتصالات مربوط ‌می‌باشد.

و در آخر باید گفت اتصالات مانیسمان دارای انواع مختلفی مانند اتصالات زانویی مانیسمان، اتصالات سه راهی، اتصالات تبدیلی …. می باشند که در این مقاله به بررسی اتصالات سه راهی مانیسمان پرداختیم. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید واقع شود.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *