سه راهی درزدار

سه راهی درزدار، انواع و کاربردهای آن

سه راهی درزدار چیست

 

سه راهی درزدار، یکی از انواع مختلف اتصالات جوشی درزدار می‌باشد. این محصول در حال حاضر به طور گسترده در اتصالات مختلف به کار می‌رود. در حقیقت هدف از استفاده از سه‌راهی درزدار، انشعاب از مسیری خاص در لوله می‌باشد.

سه‌راهی درزدار به روش اتصال جوشی تولید می‌شود. امروزه جنس این اتصالات فولادی و یا استیل می‌باشد. این سه‌راهی‌ها بنا به جنس و کاربردی که دارند، در صنایع گوناگونی به کار گرفته می‌شوند. از جمله مواردی که از سه‌راهی درزدار استفاده می‌شود می‌توان به لوله های گالوانیزه به کار رفته در صنایع مربوط به خط تولید و انتقال، آب، گاز، بخار، هوا و صنایع دیگر اشاره کرد.

سه راهی درزدار و فرایند تولید آن

از طریق سه‌راهی درزدار، رول ورق باضخامت دلخواه و بر اساس سایز اتصالات برش خورده و سپس از غلتک‌های نورد عبور داده می‌شود تا گرد شود. پس از شکل دهی به آن، شکل به وجود آمده جوشکاری می‌شود. جوش دهی در سه راهی درزدار،  بدون نیاز به دستگاه الکتریکی جوش می‌باشد. برای جوش دادن سه راهی درزدار، لبه‌ها را از طریق جریان آمپر بالا حرارت داده، و هنگامی که لبه‌ها به حالت ذوب رسیدن، آن ها را روی‌هم قرار می‌دهیم. پس از جوشکاری نوبت به تست وکونیک می‌رسد.

سه راهی درزدار

شایان ذکر است از روش گفته شده در تولید انواع پروفیل‌های مورد مصرف ساختمان و تولید لوله درزدار و اتصالات شوفاژی ولوله‌های گازی استفاده می‌شود.

انواع سه راهی درزدار

امروزه سه راهی درزدار در دو دسته سه راهی مساوی و سه راهی نامساوی تولید و روانه بازار می‌شود.

سه راهی مساوی عبارت است از سه راهی‌هایی که ابعاد شاخه ورودی و خروجی آن ها با یکدیگر برابر و مساوی بوده و در زاویه‌های مختلفی (۹۰ و ۴۵ درجه) تولید می‌شود که بنا به نیازهای مختلف می‌توان انواع آن را تهیه کرد.

سه راهی نا مساوی، با نام سه راهی کاهنده نیز شناخته می‌شود. در این نوع از سه راهی، اندازه شاخه ورودی و خروجی یکسان نبوده و قطر اندازه شاخه از قطر لوله اصلی کوچک‌تر است. این سه راهی در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع سه راهی درزدار، همانند سه راهی مساوی در زاویه‌های مختلفی تولید می‌شود که بنا به نیازهای مختلف می‌توان انواع آن را تهیه کرد.

ابعاد سه راهی درز دار

سه راهی درز دار با توجه به محل استفاده و کاربردی که دارند در انواع سایزهای مختلف تولید می‌شود. سایز این ابزار بین 1/2 الی 8 اینچ می‌باشد. همچنین این سه راهی‌ها دارای ضخامت 5/2 الی 4 میلی متر می‌باشند. قطر دهانه لوله نیز عدد ثابتی نبوده و با توجه به سایز سه راهی می‌توان تغییر کند. اما امروزه استاندارد قطر دهانه لوله بین  3/21  الی 1/219 میلی متر می‌باشد.

سه راهی درزدار

از جمله مزایای اتصالات سه راهی درزدار عبارت‌اند از:

1-قیمت پایین و مقرون به‌صرفه بودن

2-کاربرد در لوله کشی گاز خانگی و فنس کشی

3-کاربرد در خطوط لوله کشی با ارتفاع بلند

4-کاربرد در مواردی که سبک بودن وزن سازه اهمیت دارد

5- سهولت در فرایند تولید، نسبت به دیگر اتصالات

6- سطح صاف و یکنواخت

7- دوام و عمر طولانی

معایب اتصال سه راهی درزدار

اتصال سه راهی درز دار در کنار مزایایی که دارد، دارای نقاط ضعفی نیز می‌باشد. به‌ طوری‌ که به دلیل درز جوش بودن، در مقابل فشار و دما و خوردگی مقاومت بالایی نداشته و به شدت افت کیفیت می‌دهد و دوام آن کاهش می باد.

سه راهی درزدار

کاربرد سه راهی درزدار

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم سه راهی درزدار، انواع مختلفی داشته و در ابعاد متفاوتی طراحی و روانه بازار می‌شود. این سه‌راهی‌ها به دلیل تنوع بالایی که دارند، در موارد بسیار مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این بخش قصد داریم مهم‌ترین موارد استفاده از سه راهی درزدار را نام ببریم. از سه راهی درزدار در مواردی همچون:

1- پروژه‌های گاز رسانی

2- لوله کشی آب موتورخانه و فن کویل ها

3- لوله کشی‌های آب خاص مانند کشاورزی

4- لوله کشی روکار در صنعت ساختمان سازی

5- تصفیه ضایعات

6-صنایع دریایی

7-تجهیزات صنعتی

و… اشاره کرد.

سخن پایانی

سه راهی درز دار یکی از کاربردی‌ترین اتصالات در صنعت لوله کشی می‌باشد. هدف از استفاده از این اتصالات، ایجاد انشعاب و تغییرات در مسیر لوله می‌باشد. سه راهی‌های درزدار دارای مقاومت بالایی بوده و در دو نوع سه‌راهی درزدار مساوی و نامساوی تولید می‌شوند. این سه راهی‌ها در زاویه‌های مختلفی تولید می‌شود که بنا به نیازهای مختلف از آن ها استفاده می‌شود.

 

 

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *