خرید نبشی

راهنمای خرید نبشی

راهنمای خرید نبشی

نبشی(Angle) یکی از پروفیل‌های مهم مورد استفاده در صنایع مختلف است که از دو سطح عمود و متصل بر یکدیگر که به نام بال نیز شناخته می‌شود، تشکیل شده است. نبشی در کاربردهای ساختمانی و صنعتی به صورت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نبشی بسته به عوامل مختلف، انواع مختلفی دارند که هرکدام کاربرد ویژه خود را دارد. دو بال نبشی می‌تواند در زاویه‌های 45 یا 90 درجه نسبت به هم قرار گیرند که در این صورت، سطح مقطع نبشی به ترتیب به صورت حروف انگلیسی L و V خواهد بود.

برای انتخاب و خرید نبشی مناسب از بین انواع مختلف آن ابتدا باید بدانیم نبشی برای چه کاربردی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در ادامه نکات جامعی درمورد خرید نبشی ارائه می‌گردد که امیدواریم شما را برای خرید نبشی مورد نظر خود راهنمایی کند.

خرید نبشی

انواع نبشی

با توجه متغییرهایی که در ساخت نبشی وجود دارد انواع گوناگونی از آن موجود است، از مهمترین متغییرها جنس آن است. بسته به کاربردی که از نبشی انتظار داریم، نخست باید جنس نبشی را مشخص کنیم. نبشی‌ها به طور معمول از فولاد ساخته می‌شوند اما انواع مختلفی از فولاد وجود دارد که تنوع جنس نبشی را ایجاد کرده است.

برای مثال، برای کاربردهای ساختمانی به طور معمول از نبشی ساخته شده از جنس فولاد St33، St37 و یا St44 استفاده می‌شود. در این نوع نام‌گذاری، عدد بیان شده نشان دهنده میزان استحکام آن است که در کاربردهای مهندسی که این مقدار استحکام و یا کمتر نیاز باشد می‌توان از آن بهره گرفت. در کاربردهای صنعتی نبشی از جنس‌های با مقاومت بالا نظیر نبشی St52 استفاده می‌شود.

در کاربردهایی که در محیط خورنده یا هوای مرطوب هستند و خطر خوردگی و زنگ زدگی وجود دارد، می‌توان از نبشی‌های ساخته شده از جنس فولاد زنگ نزن یا استنلس استیل استفاده کرد. باید توجه داشت که در مورد کاربردهای دریایی و یا در مواقعی که غلظت یون کلر بالاست، استنلس استیل گزینه مناسبی نیست.

یکی از متغییرهای دیگر نبشی، میزان باز شدن زاویه دو بال آن نسبت به هم است و این تفاوت بخاطر تفاوت در نحوه تولید نبشی است و در این صورت دو نوع نبشی “فابریک” و “پرسی” را خواهیم داشت.

در نبشی پرسی انحنای بال‌ها از زاویه قائم 90 درجه، نسبت به نبشی فابریک بیشتر است. از دیگر تفاوت‌ها، این است که ضخامت بال در تمام طول نبشی پرسی ثابت و کمتر از نبشی فابریک است و ضخامت بال در نبشی فابریک به آرامی در طول نبشی به سمت انتهای بال کاهش می‌یابد. همچنین، در بالای بال نبشی، انحنا تبدیل به پخ می‌شود.

ضخامت نبشی پرسی در جنس‌های مختلف متفاوت است و به عنوان مثال، نبشی پرسی ساخته شده از فولاد St37 بین 2 تا 6 میلیمتر است. نبشی فابریک عموما ضخامتی بزرگتر دارند. نبشی ساخته شده از جنس استینلس استیل که به روش اکستروژن داغ تولید می‌شود، دارای ضخامت‌های کمی است.

مشخصات نبشی‌ها

وزن و ابعاد نبشی از مواردی است که بایستی مشخص باشد. نبشی‌ها در ابعاد به دو نوع با بال مساوی و با بال نامساوی تقسیم‌بندی می‌شود. قبل از خرید نبشی بایستی از مساوی یا نامساوی بودن بال‌ها اطمینان حاصل نمود. اندازه بال نبشی به عنوان اندازه نبشی شناخته می‌شود. اگر اندازه بال نبشی که همان اندازه بال نبی است، کوچک باشد نبشی به نام نبشی لقمه شناخته می‌شود که کاربردهای ویژه‌ای دارد.

گاهی در کاربردهای مهندسی، نبشی به صورت Xa*b مشخص می‌شود. حرف اول این عبارت نشان دهنده نبشی بودن این محصول است(L یا V). در ادامه عبارتی که به صورت ضرب نوشته شده است به ترتسی نمایانگر اندازه و سپس ضخامت بال است.

برای مثال نبشی L100*7 بیانگر نبشی با دو بال مساوی با طول ۱۰۰ میلی‌متر و ضخامت 7 میلی‌متر است. همچنین L100*70*7 نشن دهنده نبشی با دو بال نا مساوی است که یک بال آن 100 و بال دیگر 70 میلی‌متر است، ضخامت بال‌ها در این نبشی نیز 7 میلی‌متر است.

ابعاد و سایزهای مختلف نبشی‌ها، وزن میانگین هر متر از نبشی، اطلاعات مساحت سطح مقطع، شعاع‌های انحنای آن و دیگر جزئیات در جدولی ارائه می‌شود که به جدول وزنی یا جدول اشتال نبشی موسوم است که یک استاندارد آلمانی است و در بحث‌های تخصصی می‌توان از آن بهره گرفت.

نبشی‌ها معمولا در طول‌های ۶ و ۱۲ متری تولید ارائه می‌شوند. هنگام خرید نبشی بسته به کاربرد و نیاز، بایستی از شاخه‌های ۶ و ۱۲ متری انتخاب و درصورت نیاز به کمک برشکاری و جوشکاری، ابعاد مورد نظر نبشی را ساخت و استفاده کرد.

جدیدترین مقالات

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *