ورق استیل

تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر

 ورق استیل بگیر و نگیر

مقدمه

ورق استیل عبارت است از مقاطع فلزی که در آلیاژهای مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند. تفاوت در آلیاژها باعث تفاوت در ویژگی و کاربردهای این مقاطع فلزی می‌باشد. با اینکه دسته‌بندی‌های مختلفی برای انواع ورق استیل تعریف شده است، اما با این همه حال یکی از رایج‌ترین این دسته بندی‌ها مربوط به دسته بندی ورق استیل به دو نوع ورق استیل بگیر و نگیر می‌باشد. در این مقاله سعی داریم ضمن توضیح در مورد ورق استیل بگیر و نگیر، به تفاوت میان آن ها نیز بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

ورق استیل بگیر

به ورق‌های استیلی که خاصیت جذب توسط آهن ربا را داشته و در برابر زنگ زدگی نیز مقاوم باشند، ورق استیل بگیر گویند. استیل بگیر نوعی آلیاژ فولاد است که از ترکیب عناصری همچون آهن، کربن، کروم، نیکل و سایر آلیاژهای جزئی تولید می‌شود.

ورق استیل بگیر قیمت پایین‌تری نسب به ورق استیل نگیر داشته و مقرون به صرفه می‌باشد. همچنین این ورق، دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی می‌باشد. به دلیل مقاومت بالای این ورق‌ها در برابر خوردگی، از آنها در کاربردهای استنلس‌استیل استفاده می‌شود. ورق‌های استیل بگیر، به دلیل ضد زنگ بودن و مقاومت بالا در برابر خوردگی، و قیمت پایینی که دارند، از محبوبیت بالایی برخوردارند.

به دلیل تقاضای بالا برای تهیه این ورق‌ها در صنعت، بیش از 70٪ تولید فولاد متعلق به این ورق‌ها می‌باشد. از ورق استیل بگیر در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، وسایل فلزی غذاخوری، دکل‌های نفتی و… استفاده می‌شود. ورق استیل بگیر دارای انواع مختلفی می‌باشد که از جمله مهم‌ترین آن ها، ورق استیل 430، ورق استیل 410، ورق استیل 420، می‌باشند.

ورق استیل

ورق استیل نگیر

به ورق‌های استیلی که توسط آهن ربا جذب نشده و مقاومتی در برابر زنگ زدگی داشته باشند، ورق استیل نگیر گویند. ورق استیل نگیر، دارای درصد زیادی از کروم می‌باشد. استیل نگیر به دلیل ویژگی‌هایی نظیر، دوام، استحکام و مقاومت در برابر خوردگی، برای کاربردهای گوناگونی انتخاب می‌شود. ورق‌های استیل نگیر به دلیل ویژگی‌هایی که در ترکیب و خواص خود دارند، در عملکردهای گوناگون صنعتی، نسبت به سایر فلزهای فولادی برتری دارند.

یکی از مهم‌ترین عوامل سخت شدن و تقویت استیل نگیر، ترکیب شیمیایی تیمارها می‌باشد. از جمله مهم‌ترین آن ها، ورق استیل 304، ورق استیل 316، ورق استیل 321، ورق استیل 309، ورق استیل 310، ورق استیل 4841، می‌باشند. از ورق استیل نگیر در مواردی از جمله، تولید شیرآلات و ابزار مکانیکی، قطعات توربین، ابزار پزشکی و… استفاده می‌شود.

تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر

تفاوت استیل بگیر و نگیر، در نوع استنلس‌استیل می‌باشد، همین تفاوت سبب قرارگیری آن ها در یک گروه خاص می‌شود. ازآنجایی‌که برای تولید یک ورق استیل، از ترکیب هزاران آلیاژ مختلف استفاده می‌شود، به همین خاطر درصد یک ماده به‌کاررفته در ساختار آن، تعیین‌کننده ورق استیل بگیر و نگیر بودن می‌باشد. به‌عنوان‌مثال، مقدار کروم در استیل نگیر بسیار بیشتر از در نوع استیل بگیر می‌باشد.

همچنین یکی دیگر از تفاوت‌های ورق‌ استیل بگیر و نگیر، مربوط به خاصیت آهن ربایی آن ها می‌باشد. به‌طوری‌که ورق استیل بگیر دارای خاصیت جذب توسط آهن ربا داشته و ورق استیل نگیر، جذب آهن ربا نمی‌شود.

ورق استیل

همچنین استیل نگیر دارای مقاومت نسبتاً متوسطی بوده و خصوصیات ضربه‌ای مناسبی دارند. همچنین ویژگی شکل‌گیری و جوشکاری آنها آسان تر بوده و دارای طیف وسیعی از مقاومت در برابر خوردگی عالی هستند. مقاومت در برابر خوردگی در استیل نگیر، بسیار بیشتر از استیل ورق بگیر می‌باشد.

در مقابل استیل بگیر دارای مقاومت بسیار بالا بوده، اما خاصیت ضربه کمتری نسبت به استیل نگیر دارد، همچنین شکل دهی و جوشکاری ورق استیل بگیر نیز بسیار دشوار است. همچنین آلیاژِ کمتری نسبت به استیل نگیر داشته و همین باعث کاهش هزینه‌های تولیدی می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت ورق‌های استیل بگیر، دارای قیمت کم تری نسبت به ورق استیل نگیر بوده و همچنین کاربرد بیشتری نیز نسبت به آن دارند.

سخن پایانی

امروزه ورق‌های استیل کاربرد فراوانی در صنعت‌های مختلف دارند. بنا به استفاده گسترده از این مقاطع فولادی، انواع مختلفی از آن ها تولد می‌شود تا پاسخ گوی نیازهای مختلف باشد. یکی از رایج‌ترین دسته‌بندی‌ها برای ورقه‌های استیل، ورق استیل بگیر و  نگیر می‌باشد.

ورق استیل بگیر و نگیر دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر می‌باشند. به‌طوری‌که ورق استیل بگیر خاصیت آهن‌ربایی داشته و مقاومت بالایی دارد. اما ورق استیل نگیر، شکل‌پذیر بوده و مقاومت بالایی در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهد. هیچ‌کدام از این ورق‌های استیل نسبت به دیگری، برتر نبوده و انتخاب نوع ورق استیل، بسته به کار و نیازی که به ورق استیل بگیر و نگیر دارید بستگی دارد.

 

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *