22 کاتالیست داخلی سازی شده صنعت پتروشیمی

22 کاتالیست داخلی سازی شده صنعت پتروشیمی

کاتالیست و دانش فنی داخلی سازی شده در صنعت پتروشیمی

شهرام رضایی ( مدیر مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ) در روز دوشنبه ( 15 شهریور 1400 ) در نخستین همایش صنایع فناورانه در باب جایگاه فعلی صنعت پتروشیمی کشور تصریح کرد : صنعت پتروشیمی کشور به جایگاهی رسیده که سالانه توانایی تولید 35 میلیون تن محصول نهایی را دارد که از این 35 میلیون تن مقداری برای مصارف صنایع پایین دستی و مقداری هم برای صادرات بهره برداری می شود .

وی در ادامه با اشاره به نقش مهمی که صنایع پتروشیمی در توسعه کشور ایفا می کند افزود : یکی از راهبرد های مهمی که بسیار مورد توجه و پیگیری واقع شده افزایش تولید داخلی محصولات مورد نیاز صنایع پایین دستی و کاهش واردات است که در این صورت 670 هزار تن محصول که تا به امروز از راه واردات تامین میشده و ارزش آن بیش از یک میلیارد دلار بوده داخل کشور تولید شده و هزینه های تامین را به شدت کاهش داده و سبب گسترش صادرات نیز خواهد شد  .

از 85 نوع کاتالیست در صنعت پتروشیمی تنها 22 نوع کاتالیست داخلی سازی شده که ارزشی بالغ بر 123 میلیون دلار دارد و 14 نوع دیگر ارزشی بالغ بر 70 میلیون دلار که فرآیند داخلی سازیشان در دست اقدام است .

از 65 دانش فنی موجود در صنعت پتروشیمی کشور تنها 10 دانش فنی داخلی سازی شده که به عنوان مثال میتوان تولید پروپیلن از متانول را یکی از آنها برشمرد .

وی با خاطر نشان کردن  اینکه تا سال گذشته 15 هزار بنگاه کوچک و متوسط در سراسر کشور فعال بودند بیان کرد : طرح های جدید و تصمیمات اتخاذ شده از جمله طرح های پیشران خوراک صنایع را تامین خواهند کرد .

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *