عمر مفید لوله فولادی و شرایط موثر بر آن

عمر مفید لوله فولادی

دلیل اهمیت عمر مفید لوله فولادی این است که این لوله مهم ترین و پرکاربردترین ابزار در صنایع و تاسیسات ساختمانی است . مهمترین دلیل برای استفاده از این نوع لوله ، دوام و مقاومت در برابر خوردگی است که طول عمر آن افزایش داده است. البته این فلز به دلیل وجود عنصر کروم به خودی خود بسیار مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی است . ولی بسیاری از عوامل و شرایط مختلف ، موثر بر طول عمر  لوله فولادی است . که می توان به عوامل زیر اشاره کرد :

ما می توانیم از فرآیندهای مختلف ، لوله ها را تولید کنیم مانند درزدار و بدون درز بودن آن که هر کدام به صورت های مختلفی به طول عمر لوله ها کمک می کنند . لوله های مانیسمان به دلیل شکل و ساختار تولید آنها از لوله های درزدار مقاوم تر هستند. البته لوله های درزدار نیز به دلیل پیشرفت تکنولوژی در صنعت جوش کاری ، امروزه حرف های بسیاری برای گفتن دارند . باید به مواردی از قبیل ضخامت و متریال استفاده شده در فلز و پوشش به کار برده شده نیز اشاره کرد که به طور کلی به این موارد در تاثیر طول عمر لوله عوامل محیطی می گویند .

عمر لوله فولادی

شرایط موثر بر طول عمر لوله فولادی

برخی از شرایط نیز باعث تغییر در طول عمر مفید لوله فولادی می شود ؛ اینکه لوله در چه محیطی قرار می گیرد ؛ رطوبت ، از درون آب ، از زیر خاک عبور می کند و یا سیالی که از درون لوله عبور می کند ؛ که هر یک از این شرایط می تواند باعث کاهش عمر لوله شود.

برای افزایش عمر مفید لوله فولادی می توان از موارد مختلفی استفاده کرد که در ادامه برخی از آنها می پردازیم .

لوله فولادی را می توان به صورت مانیسمان تهیه کرد که عمر آنها بیشتر شود. لوله مانیسمان به دلیل عدم وجود درز در آن از مقاومت بالایی نسبت به لوله های جوش خورده و یا درزدار برخوردار هستند ؛ برای شرایطی که لوله در شرایط مرطوب یا از درون آب عبور می کند می توان از پوشش هایی برای عایق کردن آن استفاده کرد که موجب طول عمر لوله می شود ؛ می توان برای مقاوم کردن از خوردگی درون لوله بر اثر عبور سیال از متریال های مقاوم استفاده کرد .

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *