نوسان موقت بازار آهن با توقف برجام

به گزراش آسیا استیل به نقل از آهن پرایس، پایان هفته گذشته شاهد ثبات گسترده قیمت روز آهن آلات بودیم، به طوری که بازار آهن دچار سکون و سکوت بود و در بازه زمانی که به‌طور سنتی باید اوج خرید مقاطع فولادی باشد، رکود سنگین و فرساینده‌ای بر بازار سایه انداخته است.

بازار ارز تقریبا پایان هفته را بدون نوسان بود به طوری که پس از عقب‌نشینی جزئی از کانال ۳۰ تومانی دلار در نزدیکی این کانال توقف کرد و نهایتا در بازار آزاد حدود ۲۹ هزار و ۸۲۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل نوسانات قیمت آهن آلات

روز پنجشنبه شاهد ثبات قیمت در اکثر کارخانه‌های میلگرد آجدار بودیم اما کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی در برخی مبادی فروش نیز مشاهده شد. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی کاهش جزئی ۲۵۰ تومانی و ثبات داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز نوسانات متعددی قابل مشاهده بود؛ همچنین گزارش‌ها حاکی است که تیرآهن سایز ۱۸ در برخی بنگاه‌ها افزایش بالای ۱۰۰ هزار تومان داشته است.

قیمت روز نبشی و قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی نیز در عمده کارخانه‌ها تغییر قیمت نداشتند و تنها در چند شرکت کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی مشاهده شد. در یک ماه اخیر قیمت نبشی حدود ۱۲۳ تومان ریزش داشت و از کانال ۲۰ هزار تومانی وارد کانال ۱۹ هزار و ۸۷۷ تومانی شد.

قیمت روز لوله صنعتی، مبلی، داربستی و همچنین قیمت روز قوطی و پروفیل نیز مانند سایر محصولات فولادی، در غالب شرکت‌ها ثابت بود و بدون تغییر قیمت عرضه شد. از ابتدای هفته گذشته تا روز پنجشنبه پروفیل ضخامت ۲ کاهش ۱۱۵ تومانی داشته به طوری که از ۲۰ هزار و ۷۵ تومان به ۱۹ هزار و ۹۵۷ تومان رسیده است.

همانطور که از گزارش‌ها برمی‌آید مذاکرات برجام باز هم متوقف شد و با توجه به پاسخی که ایران ارسال کرده، احتمال توافق به ویژه در کوتاه مدت بعید به نظر می‌رسد. در شرایط فعلی محتمل‌ترین گزینه کشدار شدن مذاکرات تا پس از انتخابات میاندوره‌ای در آبان‌ماه میباشد، اگرچه همچنان نمی‌توان در این مورد نظر قطعی داد.

همانطور که بارها یادآور شدیم به دلیل افزایش نرخ تورم در کشور کشدار شدن این موضوع اثرات آن را در بازار خنثی می‌کند و ممکن است تا برگزاری دور بعدی مذاکرات شاهد افزایش تدریجی نرخ دلار حتی تا کانال ۳۲ هزار تومانی باشیم اما عبور از این کانال قیمتی با خبر قطعی شکست یا خروج از توافقات اتفاق خواهد افتاد.

بازارهای ایران غالبا به نرخ دلار وابسته هستند. در زمینه بازار فولاد اگرچه چنین اخباری حجم تقاضای مؤثر داخلی را تغییری نمی‌دهد اما شکست مذاکرات و تداوم تحریم‌ها خبر خوشایندی برای صادرات فولاد نیست. به عبارتی افزایش نرخ دلار هم جو روانی را تحت تأثیر قرار خواهد داد و هم موجب افزایش هزینه تولید می‌شود که نتیجه آن تحریک مقطعی و محدود بازار و ایجاد نوسان گذرا میباشد.

در همین زمینه حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن تهران اظهار کرد: در بازه زمانی که منتظر توافقات برجام بودیم بازار آهن عمدتا راکد بود و تغییر قیمت چندانی نداشت اما با افت ساخت‌وسازها و سردرگمی بازارها، رکود در بازار آهن نیز گسترش یافته است.

وی در ادامه افزود: از آنجایی که نرخ دلار به تأثیر از خبرهای برجامی در نوسان است، بازار آهن نیز از آن پیروی می‌کند؛ بنابراین اگر مذاکرات به نتیجه مشخصی برسد بازار آهن نیز به ثبات خواهد رسید.

رستگار دلیل رکود بازار آهن را چند عامل دانست و بیان کرد: افت ساخت‌وساز و رکود در بازار مسکن که موجب کاهش مصرف مقاطع فولادی شده است یکی از عوامل رکود بازار آهن میباشد، مورد دیگر سیاست دامپینگ فولاد روسیه که موجب کاهش قیمت‌های جهانی و به‌تبع افت نرخ آهن در بازار داخل را در پی داشته است.

این فعال صنفی تصریح کرد: نوسانات نرخ محصولات به تعطیلی و کاهش تولید منتهی می‌شود و دپو کردن مقاطع فولادی به دلیل کاهش کیفیت، توجیه چندانی ندارد.

رستگار بیان کرد: حدود ۱۲ میلیون مازاد تولید داریم که باید تمهیدات صادرات آن فراهم ‌شود؛ حجم تولیدات فولاد کشور افزایشی نداشته ولی دو بحث داخلی و خارجی به کاهش قیمت‌ها منجر شده است که می‌توان از این فرصت بهره برد.

نوسان موقت بازار آهن

احتمال لغو نشست فرمول قیمتگذاری شمش

قرار بود که فرمول قیمتگذاری محصولات فولادی پس از ارائه پیشنهادات انجمن‌ها و تشکل‌ها بازنگری و تعیین شود که گویا تاکنون پیشنهادی ارائه نشده است.

در همین زمینه امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو اظهار کرد: در جلسه‌ای که تشکیل شد بنا بر این بود که برای تعیین قیمت پایه شمش، تشکل‌ها و انجمن‌ها پیشنهادات خود را چهارشنبه هفته گذشته ارائه دهند که غیر از نوردکاران سایر تشکل‌ها اقدامی نکردند.

صباغ در ادامه تأکید کرد: انجمن سنگ آهن و فولاد ایران تاکنون پیشنهادات خود را ارائه نکرده‌اند و اگر همچنان پیشنهادی نیز ارائه نشود جلسه بازنگری در نرخ پایه شمش و محصولات فولادی لغو خواهد شد.

وی بیان کرد: براساس اقدامات انجمن نوردکاران، می‌توان گفت که این انجمن قصد دارد برای تعیین نرخ شمش پیشنهاد ۸۵ درصد متال بولتن فوب ایران را بدهد که معادل ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در تن و ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان در کیلو است، این رقم با نرخ فعلی پایه فاصله قابل ملاحظه‌ای دارد.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو عنوان کرد: در صورتی که انجمن‌ها به فرمول واحدی دست پیدا نکنند، بورس کالا و وازرت صمت در این زمینه نمی‌توانند دخالتی کنند ولی اگر انجمن‌ها به فرمول مشترکی برسند و توافق کنند، بورس کالا همان فرمول را اجرایی خواهد کرد.

بنا بود که تشکل‌ها و انجمن‌های فعال در زنجیره فولادی، پیشنهادهای خود را در جلسه بعدی اعلام کنند و با رسیدن به یک فرمول نهایی، قیمت پایه در بورس کالا تعیین شود، اما هیچکدام از این انجمن‌ها پیشنهادی ارائه نکردند و نشست روز چهارشنبه لغو شد.

گفتنی است امروز حدود ۵۷۲ هزار و ۱۷۶ تن محصول فولادی در بورس عرضه می‌شود گه شامل شمش بلوم، ناودانی، آهن اسفنجی، گندله، سنگ آهن و … میباشد.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *