استیل 304

معرفی استیل 304 و ویژگی های آن

استیل 304

استیل 304 را می توان در دسته فولادهای ضد زنگ آستنیتی قرار دارد که به جهت برخورداری از عناصر و آلیاژهایی چون نیکل به میزان ۸ تا ۱۰.۵ درصد و کروم به میزان ۱۸ تا ۲۰ درصد باعث گشته تا خاصیت ضد زنگی فوق العاده بالایی پیدا کند و همچنین فرم پذیری هم داشته باشد. علاوه بر این وجود عنصر کروم در استیل ۳۰۴ سبب گشته تا خاصیت مغناطیسی کمی داشته باشد و به اصطلاح به آهن ربا نچسبد که به آن استیل ۳۰۴ نگیر هم می گویند.

استیل 304

از اینرو استیل ۳۰۴ را می توان در دسته پرکاربردترین محصولات قلمداد کرد که به اشکال لوله استیل ۳۰۴، ورق استیل ۳۰۴ و … تولید می گردند و در صنایع مختلفی چون نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع غذایی و حتی صنایع دارویی، تجهیزات آشپزخانه، دکوراسیون داخلی و… از آنها استفاده می شود و بسیار هم پرطرفدار است.

استیل ۳۰۴ در واقع به ۳ شکل ترکیبات آلیاژی تولید می گردد یکی همین استیل ۳۰۴ است و آن دوتای دیگر با پسوند L و H شناخته می شوند که به عدد ۳۰۴ اضافه می گردد و به صورت های استیل 304L و استیل 304H معرفی می گردند. وجود پسوند L به معنای وجود کربن کم در حدود کمتر از ۰۸/۰ و پسوند H به معنای کربن بیشتر است.

با این حساب استیل 304 و 304L به نسبت استیل 304H در ترکیبات عناصر و آلیاژهای آن، کربن کمتری وجود دارد. با اینحال اگر بخواهیم به ۴ رکن اصلی ویژگی های استیل ۳۰۴ اشاره کنیم می توان به اتصال پذیری مطلوب، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی، عدم خاصیت آهنربایی و قابلیت خوب فرم دهی و شکل پذیری آن اشاره کرد.

استیل 304

علاوه بر این وجود برخی ویژگی های منحصر به فرد در استیل ۳۰۴ که با نام استنلس استیل ۸-۱۸ نیز شناخته می شوند باعث می گردد تا توجه بیشتری به این نوع استیل ضد زنگ شود و استفاده‌ های گسترده ای از آن شود. از جمله چگالی در حدود ۲.۸ تا ۹.۷ گرم بر سانتی متر مکعب، مقاومت تسلیم ۵۰۰ تا ۷۲۰ مگاپاسکالی، نقطه ذوب ۱۳۷۵ تا ۱۴۵۰ درجه، دوال کشسانی ۱۹۵ گیگاپاسکال با ۳ درصد پواسون، قابلیت استفاده از شیوه همجوشی، مطلوب بودن استقامت آن در برابر اکسیداسیون و… را نام برد.

اما با وجود تمام محاسن و ویژگی های بارز و مثبتی که استیل ۳۰۴ از آن برخوردار است شاید لازم است بدانید که این دسته از فولادهای ضد زنگ دارای معایبی هم هستند که لزوم توجه به آنها می تواند به انتخاب بهتر و استفاده‌ درست شما از این دسته از فولادهای ضد زنگ منجر شود. مثلا آنهایی که قصد استفاده از استیل ۳۰۴ در مناطق ساحلی یا به قولی کنار دریا را دارند به علت شور بودن این محیط ها محدودیت خواهند داشت.

چرا که حساسیت استیل 304 به مناطق و اقلیم شور بالاست و مقاومت در برابر خوردگی را از دست می دهد. از این رو معمولا برای چنین محیط هایی از استیل ۳۱۶ استفاده می شود که به جهت وجود عنصر بیشتر مولیبدن در ترکیبات خود، مقاومت بهتری در برابر خوردگی برای استفاده در محیطه های شور و مناطق نزدیک دریا یا حتی استفاده در تجهیزات دریایی دارند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *