اکسیژن در فولادسازی

کارایی فرآیند اکسیژن در فولادسازی

اکسیژن در فولادسازی

اکسیژن یکی از عناصر شیمیایی اساسی است. در رایج ترین شکل ، اکسیژن یک گاز بی رنگ است که در هوا یافت می شود و یکی از عناصر حیات بر روی زمین و مورد نیاز همه حیوانات است. اکسیژن همچنین در بسیاری از کاربردهای صنعتی، تجاری، پزشکی و علمی استفاده می شود. در کوره های بلند از اکسیژن در فولادسازی استفاده می شود و جزء مهمی در تولید بسیاری از مواد شیمیایی مصنوعی از جمله آمونیاک ، الکل ها و پلاستیک های مختلف است.

یکی دیگر از مزایای اکسیژن استفاده آن در دستگاه های تنفسی می باشد. این دستگاه ها در صنایع فولادی در مکان هایی که محتویات گاز کوره بلند بیشتر است، استفاده می شود.

اکسیژن در فولادسازی

کاربرد اکسیژن در فولاد سازی

اکسیژن کاربردهای مهمی در صنعت فولاد دارد که شامل گرمایش و ذوب فلزات است. اکسیژن در فولادسازی یک پاز محبوب است که بخشی از آن به دلیل استفاده مداوم از کوره اکسیژن پایه است. بسته به کوره مورد بررسی، اکسیژن کاربردهای متداولی در صنعت دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • کوره های انفجار
  • کوره های اکسیژن پایه
  • کوره های قوس الکتریکی
  • کوره های دوار
  • گرمایش، برش و سوزاندن فولاد

مرور اجمالی بر تولید فولاد

فولاد در فرآیند اکسیژن اولیه تولید می شود که از اکسیژن خالص برای تبدیل بار آهن مایع کوره بلند و ضایعات به فولاد استفاده می کند. اکسیژن برای واکنش پذیری آن مهم است. واکنش اکسیژن در پردازش فولاد و جوشکاری و برش فولاد استفاده می شود.

گاز اکسیژن، گاز صنعتی مورد استفاده در صنایع فولاد

اکسیژن، بزرگترین مصرف کننده صنعت فولاد است. فولادسازی توسط کوره اکسیژن پایه، بستگی به استفاده از اکسیژن دارد. در طی فرآیند تولید فولاد، کربن ناخواسته با اکسیژن ترکیب شده و اکسیدهای کربن را تشکیل می دهد، که به صورت گاز باقی می مانند. اکسیژن از طریق یک لنز مخصوص وارد حمام فولادی می شود. اکسیژن برای افزایش بهره وری در کوره های قوس الکتریکی استفاده می شود.

غنی سازی اکسیژن هوا در فرآیند های صنعتی

از اکسیژن برای غنی سازی هوا و افزایش دمای احتراق در کوره های بلند و کوره های آتش باز و همچنین جایگزینی کک با سایر مواد قابل احتراق استفاده می شود. غنی سازی اکسیژن هوا در فرایندهای صنعتی، سرعت واکنش را افزایش می دهد که باعث می شود توان بیشتری در تجهیزات موجود یا توانایی اندازه فیزیکی تجهیزات معادل با ظرفیت جدید افزایش یابد.

اکسیژن در فولادسازی

ظرفیت تولید اکسیژن در فولادسازی

مجموع ظرفیت تولید اکسیژن روزانه کارخانه های فولاد 2834 تن متریک (MT) است.

امروزه حدود 67 درصد از کل تولید فولاد خام در جهان توسط یک روش پردازش فولادسازی اکسیژن پایه انجام می شود که شامل مراحل زیر است:

  • کوره بلست (BF)
  • کوره اصلی اکسیژن (BOF)
  • متالورژی ثانویه
  • ریخته گری مداوم (CC)

دمش اکسیژن در فولادسازی

با دمیدن اکسیژن از طریق آهن خوک مذاب، میزان کربن آلیاژ کاهش می یابد و مواد را به فولاد کم کربن تبدیل می کند. که فرآیند دمیدن اکسیژن کامل می شود. بنابراین فولاد را در ملاقه هایی می ریزند یا به آن ضربه می زنند که در آن فولاد از طریق افزودن دقیق عناصر آلیاژی و کنترل دقیق، فرآیند اکسیداسیون به دست می آید و سطح بسیار بالایی از پاکیزگی فولاد را تضمین می کند.

اکسیژن کارایی بی شماری دارد که نمونه ای از آن ها را مورد بررسی قرار دادیم. شما با مطالعه این مقاله می توانید به کارایی اکسیژن در فولادسازی پی ببرید.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *