طرح توسعه و تولید زنجیره ی فولاد

اخبار طرح توسعه و تولید زنجیره فولاد

به گزارش پایگاه خبری آسیا استیل:

 صنعت فولاد کشور به عنوان یک منبع مهم درآمد محسوب میشود که به همین دلیل از مهمترین محورهای برنامه توسعه ی استراتژیک طی سال های اخیر بوده است،در نتیجه شاهد رشد و توسعه چشمگیری در میان تولید کنندگان برتر فولاد جهان بوده ایم.

با تمامی این تفاسیر به رغم رشد در عرصه جهانی، بازار داخلی این محصول استراتژیک اخیرا شاهد تلاطم هایی بوده و قیمت محصولات فولادی به شدت اوج گرفته است. پس از افزایش قیمت فولاد دولت طرحی را تحت عنوان ((توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد)) برای کنترل و برقراری تعادل در بازار فولاد کشور پیشنهاد داد. با این حال برخی از مفاد این طرح با انتقادات بسیاری از سوی بخش خصوصی کشور و تولیدکنندگان عمده فولاد مواجه شد.

صنعت فولاد ایران

با وجود مشکلات پیش آمده توسط ویروس کرونا و تحریم های ایالات متحده، طبق اعلام انجمن جهانی فولاد((WSA)) تولید فولاد ایران در سال 2020 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13.4 درصد افزایش تولید یافته و ایران را به دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد خام جهان تبدیل کرده است.

براساس داده های ((WSA)) رشد ذکر شده در شرایطی بدست آمد که میانگین رشد جهانی در این بخش 0.09- درصد بوده است.

همانطور که قبلا ذکر شد صنعت فولاد یکی از 11 صنعت استراتژیک کشور می باشد که به دلیل مشارکت در شاخص های اصلی توسعه مانند ارزش افزوده، ایجاد اشتغال، صادرات، سطح دانش و فناوری بررسی فرصت ها و تهدیدها در این صنعت از اهمیت ویژه ای برای دولت مردان کشور برخوردار است. بنابراین به دنبال پیشنهاد دولت، پارلمان کشور ((مجلس)) طرح پیشنهادی را برای تنظیم بازار تصویب کرد.

حواشی تصویب طرح پیشنهادی دولت

طبق این طرح، کلیه محصولات زنجیره فولاد بر اساس قیمت های تعیین شده در بازار بورس کالای کشور ((IME)) ملزم به ارائه و فروش می باشند،دولت معتقد است که تنها راه مدیریت بازار فولاد و جلوگیری از نوسان قیمت ها ، عرضه محصولات زنجیره ای فولاد از طریق IME می باشد.

سخنان بهرام شکوری رئیس کمیته معادن و صنایع معدنی کشور

بهرام شکوری براین باور است که دخالت دولت در صنعت فولاد و تعیین قیمت توسط مقامات به صورتی که عرضه و تقاضای بازار در نظر گرفته نشود زمینه ی فساد و رانت در بازار را فراهم میکند.

و همچنین مانع بزرگی در مسیر صادرات خواهد بود. وی تاکید کرد که چنین تحولاتی در بخش فولاد تاثیر بسیاری بر صنایع دیگر نیز خواهد داشت. این مقام مسئول معتقد است که دولت به جای ایجاد مقررات اضافی باید برتنظیم تعرفه های بازار متمرکز شود. این بدان معناست که هر زمان نیاز به  کالاهای  خاصی در کشور باشد، دولت می تواند تعرفه واردات آن کالاها را کاهش دهد. بر طبق گفته های بهرام شکوری قیمت هر کالا در یک اقتصاد سالم باید توسط عرضه و تقاضا در بازار تعیین شود.

سخنان تحلیل گران

دیگر کارشناسان و تحلیل گران بر این باورند که دولت به جای قیمت گذاری بهتر است بر تشویق و حمایت صنایع پایین دستی برای تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر تمرکز کند.

سخنان آرمان خالقی

به گفته آرمان خالقی فولاد ایران عمدتا به صورت شمش صادر می شود. در حالی که می توان از فولاد در صنایع دیگر مانند لوازم خانگی و الکترونیک برای ایجاد محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر استفاده کرد.بنابراین می توان گفت که داشتن یک بخش فولاد متعادل و پویا مستلزم گفت و گو و هماهنگی مداوم بین سیاست گذاران و همچنین نیازمند همکاری سازمان ها و انجمن های فعال در این زمینه می باشد.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *