میدان گازی پارس جنوبی

آینده ذخایر جدید میدان گازی پارس جنوبی

فقدان های میدان گازی پارس جنوبی چطور جبران خواهد شد ؟

علی اکبر ماجد مدیر مهندسی شرکت نفت و گاز پارس در باب ذخایر جدید میدان گازی پارس جنوبی گفت : رسالت مدیریت و مهندسی نفت و گاز این شرکت بر بنا حفظ و نگداشت تولیدات میدان گازی پارس جنوبی نهاده شده است ؛ به همین سبب تمهیدات حفر یک حلقه چاه تحدیدی – توصیفی در بخش شمالی این میدان اندیشیده و انتظار می رود تا پایان شهریور ماه فرآیند حفر آغاز شود .

وی در ادامه اظهار داشت که پس از دریافت مجوز از شرکت ملی نفت ایران از فروردین سال 1400 دکل حفاری در موقعیت سکوی   spd18b استقرار پیدا کرده و این دکل توانسته عملیات حفاری خود را در بازه زمانی 50 روزه با موفقیت به پایان برساند .

علی اکبر ماجد با اشاره به نشست گاز و افزایش فشار در آن بازه زمانی علاوه بر اینکه تعمیرات چاه نیز به چالش های فراوانی رو به رو شده بود خاطر نشان کرد : بسیار بیم آن را داشتیم که لوله های جداری این چاه دچار نشست گاز شده و فرآیند تعمیر را سخت تر از چیزی که هست بدل کنند که در صورت وقوع چنین مخاطره ای راهی جز رها سازی همیشگی چاه وجود نخواهد داشت .

اما با تدابیر که از سمت مهندسین اندیشیده شد نه تنها از نشست چاه جلوگیری بلکه توان تولید این سکو تا 2 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافت . عضو هیئت مدیره شرکت نفت و گاز پارس در باب شناسایی و توسعه میدان گازی پارس جنوبی تصریح کرد : با توجه به اینکه فشار مخزن میدان گازی پارس جنوبی در پی فعالیت های 20 سال اخیر کاهش یافته است به  طبع شاهد کاهش اجتناب ناپذیر نرخ تولید گاز در میدان گازی پارس جنوبی خواهیم بود .

فقدان هایی که بر اثر این کاهش تولید در میدان گازی پارس جنوبی بوجود آمده است را با احداث چاه های تحدیدی – توصیفی جدید جبران و با هدف بهره مندی از زیر ساخت های دریا و خشکی حفاری یک حلقه چاه در ساختمان زمین شناسی یلدا ( واقع شده در قسمت شرقی میدان گازی پارس جنوبی ) با مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از سال گذشته فعالیت های خود را آغاز و نتایج آن از طریق مدیریت اکتشاف ارائه خواهد شد .

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *