روش تولید و تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم

لوله گالوانیزه سرد و گرم

مقدمه

گالوانیزاسیون یا گالوانیزه کردن که به دو روش انجام می‌شود، در واقع اعمال پوشش محافظ خوردگی به  فلز مادر یا زیرلایه است و خوردگی آن توسط لایه‌ای از فلز جلوگیری می‌شود. برای قطعات فولادی، پوشش روی که در جدول سری گالوانیک، پتانسیل خوردگی بیشتری دارد استفاده می‌شود و درنتیجه تمایل آن به واکنش با محیط خورنده بیشتر بوده و با فدا کردن خود، از خوردگی فولاد جلوگیری می‌کند.

بیشترین مورد استفاده از پوشش‌دهی گالوانیک یا گالوانیزاسیون، اعمال پوشش فلزی روی به فولادها جهت محافظت از محیط خورنده است و یکی از به صرفه‌ترین روش‌های محافظت فولادها از خوردگی است. در این روش که به دو صورت کلی انجام می‌شود، پوشش به قطعات مختلف با شکل‌های مختلفی از جمله ورق، لوله، میله و… اعمال می‌شود.

ضخامت، نحوه اعمال پوشش و روش تولید، ترکیبات مورد استفاده در پوشش و خواص این مواد نیز بر خواص نهایی پوشش تاثیر خواهد داشت. در این نوشتار قصد داریم شما را با روش‌های تولید لوله گالوانیزه سرد و گرم و همچنین کاربرد آن‌ها به صورت جامع آشنا کنیم.

لوله گالوانیزه سرد و گرم

تفاوت لوله‌ گالوانیزه سرد و گرم

لوله گالوانیزه سرد و گرم کاربردهای متفاوتی دارند و تشخیص لوله گالوانیزه سرد و گرم بودن در هنگام خرید لوله نکته مهمی است باید به آن توجه داشت. از مهم‌ترین تفاوت این دو نوع لوله، میزان مقاومت به خوردگی متفاوت آن‌هاست و همین امر کارایی آن‌ها را نسبت به هم متفاوت می‌کند. از نظر ظاهری نیز، لوله‌های گالوانیزه گرم براق‌تر هستند.

با توجه به تفاوت تجهیزات و نحوه انجام فرایندهای لوله گالوانیزه سرد و گرم، قیمت لوله گالوانیزه سرد و گرم نیز با یکدیگر تفاوت دارد. پر واضح است که قیمت این لوله‌ها با سایر لوله‌های تولید شده از روش‌های دیکر نیز متفاوت است. قیمت لوله، براساس اندازه قطر لوله، ضخامت دیواره لوله، جنس آلیاژ آن، نوع پوشش‌دهی، برند و مشخصات تجاری کارخانه تولیدی آن، نوع استاندارد مورد استفاده و نیز میزان گارانتی لوله متفاوت است.

روش تولید و خصوصیات لوله گالوانیزه سرد و گرم

در روش گالوانیزه سرد که گاهی لوله مبلی نیز نامیده می‌شود، لوله‌ها توسط فرایند الکترولیز پوشش داده می‌شود. در این روش تولید که در دمای کم و نزدیک به دمای اتاق انجام می‌گیرد، نمک روی محلول در آب یا اسید روی لوله اسپری می‌شود. در گالوانیزه سرد، ضخامت لایه پوشش در حدود 25 میکرون است. عمر لوله گالوانیزه سرد در حدود 3-4 سال است و در محیط مرطوب به طور معمول تا 5 سال عمر مفید دارند.

ضخامت دقیق پوشش و یکنواختی آن از مزایای گالوانیزه سرد است.

در گالوانیزاسیون گرم یا غوطه‌وری داغ، لوله در حمام مذاب که دمایی بیش از 450 درجه سانتی‌گراد دارد، غوطه‌ور شده و پوشش روی بر سطح آن ایجاد می‌شود. این لوله‌ها پس از خروج از حمام مذاب روی، لایه‌ای مقاوم در برابر خوردگی و اکسیداسیون در سطح لوله تشکیل می‌شود. عمر لایه محافظ ایجاد شده به دلیل ایجاد نفوذ و اتصال بهتری که در نتیجه دمای بالاست، بیشتر از پوشش گالوانیزه سرد است. این لوله‌ها، حدود 30-25 سال عمر مفید دارند.

لوله‌های گالوانیزه گرم معمولا دارای دو سر با رزوه دنده هستند اما لوله‌های گالوانیزه سرد بدون رزوه بوده ولی این لوله‌ها را بعد از تولید، می‌توان رزوه‌دار کرد.

گفتنی است لوله گالوانیزه سرد و گرم، در هر ابعاد و متراژی امکان ساخت دارند اما معمولا در شاخه‌های 6 یا 12 متری استاندارد تهیه می‌شوند و برای کاربردها می‌توان با برشکاری و سر هم بندی مکانیکی با رزوه و بوش، ابعاد دلخواه را ایجاد کرد. همچنین تقریبا تمامی لوله‌های فلزی و فولادی موجود در بازار را امکان آبکاری دارند.

کاربردها

لوله‌های گالوانیزه سرد که از لوله‌های گالوانیزه گرم کاربرد بیشتری دارند، به طور معمول در کاربردهایی که نیازمند مصارف بهداشتی و انتقال مواد غذایی، دارویی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین از این لوله‌ها برای انتقال موادی دارای ذرات کوچک و با ضخامت کم و یا ذرات فلزی ریز دارند، استفاده می‌شود. صنایع مختلف مانند صنایع خودروسازی، صنعت پیچ و مهره و صنعت قطعه‌سازی، از لوله‌های گالوانیزه سرد استفاده می‌کنند.

لوله‌های تولیدی از طریق روش گالوانیزه گرم بیشتر در جهت استفاده در فضای باز هستند. لوله های آب با ضخامت بالا از کاربردهای لوله‌های گالوانیزه گرم هستند. برای حفاظت از کابل‌های برق در دکل‌ها و همچنین رعایت اصول استاندار و ایمنی، کابل‌های حامل جریان را از درون لوله‌های گالوانیزه عبور می‌دهند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *