کارخانه تولید آهن

فناوری پرد (شاهکار شرقی)

فناوری پرد چیست؟

فناوری پرد pered یا همان Persian reduction به فناوری کاهش مستقیم نیز معروف است.

این فناوری توسط mines and metal engineering در سال 2007 اختراع و ثبت شد. فرآیند کاهش مستقیم پرد، اکسیدهای آهن را به صورت گلوله یا سنگ معدن به محصولی مناسب برای ساخت فولاد تبدیل می کند. فرآیند کاهش اکسید آهن فرآیندی است که به کمک کاهش گازها ((در حالت جامد )) در کوره شافت عمودی صورت می گیرد. این فناوری روند کاهش مستقیم تولید آهن را با کاهش (( DRI)) بهبود می بخشد.

این فرآیند یک فرآیند کاهش مستقیم مبتنی بر گاز است ؛ که توسط تیمی از متخصصان باتجربه در زمینه های مختلف فرآیند کاهش مستقیم ایجاد شده تا اطمینان حاصل شود که تمام جریان ها در فرآیند اصلی اجرایی و نتایج بهینه و کارآمد حاصل می شود. فناوری پرد ((PERED)) هزینه سرمایه  مصرف آب، هزینه نگهداری و مصرف انرژی را کاهش می دهد.

فناوری پرد به دلیل بهبود روش های خنک سازی و کاهش انتشار گازهای آلاینده در دمای پایین تری قابل اجراست. فناوری پرد با گرمای کمتر، گاز کاهنده همگن، تغذیه ی گلوله با قابلیت کنترل بیشتر و استفاده از کمپرسورهای گریز از مرکز، هزینه های عملیاتی و نگهداری را تا درصد قابل توجهی کاهش داده؛ به همین دلیل این فناوری ایرانی محبوبیت بسیاری در سراسر جهان بدست آورده است.

محصول نیروگاه های کاهش مستقیم PERED می تواند به صورت آهن سرد ((CDRI))، آهن برکیت داغ ((HBI)) و یا ترکیبی از هر دو باشد. فناوری پرد در مقایسه با سایر فناوری های کاهش مستقیم مبتنی بر گاز یک فناوری بهبود یافته است؛ از این رو انرژی و منابع را صرفه جویی و از مواد اولیه بهینه استفاده می کند؛ که منجر به کاهش هزینه های تولید و ایجاد بستری مناسب برای همزیستی مسالمت آمیزتر با محیط زیست می شود.

فناوری پرد در آهن اسفنجی

 

فناوری پرد از طیف گسترده ای از مواد اولیه ((مانند سنگ معدن با گوگرد بالا)) و منابع انرژی ایجاد شده که به همین دلیل باعث افزایش انعطلاف پذیری حین کار می شود. گاز خشک مورد استفاده در فرآیند منجر به جریان بیشتر گاز با همان سیستم می شود، که به نوبه خود باعث افزایش تولید یا برای تولید مشابه باعث کاهش مصرف برق می شود.

اولین کارخانه مستقیم مبتنی بر فناوری پرد ((PERED)) با ظرفیت طراحی 0.8  MPTA، اکتبر 2017 در مجتمع فولاد میانه آذربایجان راه اندازی شد. فرآیند PERED یک فرآیند مداوم است که از جریان بی وقفه گازهای کاهنده برای حذف اکسیژن (O2) مواد خوراکی اکسید آهن و همچنین کربوزاسیون ((DRI)) محصول استفاده می شود. سیستم اصلاح گاز به طور خاص برای استفاده از دی اکسید کربن ((CO2 )) در هنگام کاهش اکسیدهای آهن در کوره شافت عمودی طراحی شده است.

این سیستم برای کاتالیزوری گاز طبیعی بدون تشکیل دوده طراحی شده و ضرورت منبع خارجی ((O2)) برای اکسیداسیون جزئی متان ((CH4)) را از بین می برد. در فرآیند PERED بررسی تجهیزات اصلی از کوره شافت عمودی شروع می شود چرا که این کوره در نوع خود منحصر به فرد بوده و به گونه ای طراحی شده که الگوهای جریان جامد و گاز را بهبود بخشد. کوره دارای منبع تزریق گاز کاهنده دوتایی است؛ که تاثیر مثبتی در روند توزیع گاز در سراسر قسمت های کوره دارد.

فناوری پرد

 

جمع بندی خصایل فناوری پرد

  • فراهم سازی یک سیستم پیوسته برای احیا اکسید آهن
  • کمترین مصرف سوخت با توجه به بازیابی مجدد حرارت
  • در طراحی ویژه این سسیستم از دی اکسید کربن ((CO2)) و بخاری که هنگام احیا اکسید آهن تولید می شود؛ در تبدیل کاتالیستی متان استفاده می شود.
  • بیشترین حد بازیابی حرارت با پیش گرمایش هوای مورد نیاز مشعل های اصلی، گاز طبیعی و تولید بخار با استفاده از حرارت گاز تامین می شود.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *