طرح توسعه فولاد شادگان

فراز و نشیب های فولاد شادگان

طرح توسعه ای فولاد شادگان

مدیر عامل فولاد شادگان با اشاره به طرح توسعه ای فولاد اظهار داشت که: در طرح توسعه ای فولاد شادگان تاسیس یک واحد فولاد سازی برای تولید 800 هزار تن بیلت در نظر گرفته شده است. با توجه به برنامه ریزی ها و سیاست های اتخاذ شده از سمت مقامات ، 50 درصد این طرح ها انجام شده و انتظار می رود که واحد فولاد سازی شادگان در اسفند ماه 1400 راه اندازی شود.

وی با اشاره به این موضوع که طرح توسعه ای فولاد شادگان باید زودتر راه اندازی می شد گفت: یکی از دلایل تاخیر راه اندازی طرح توسعه ای فولاد شادگان، تاخیر در تمدید فاینانس از سوی کشور چین است. فاینانس چین به هفت طرح فولادی اختصاص یافته و دوبار تمدید شده است؛ اما هم اکنون به دلایل مختلف از جمله تحریم ها و مشکلات داخلی، اجرایی  و تمدید نشده، امید داریم تا اواخر شهریور ماه مشکلات پیش آمده از سوی مقامات مرتفع گردد.

در صورت تمدید فاینانس جریان نقدینگی روان خواهد شد و طرح توسعه ای با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت. مدیرعامل فولاد شادگان در پاسخ به این پرسش که موضوع هفت طرح فولادی که به دلیل جانمایی نامناسب زیر سوال برده شده تا چه اندازه صادق است عنوان کرد: تمامی زمین های این منطقه باتلاقی هستند و برای احیای مستقیم سفت کوبی شده اند.

همچنین وی در ادامه افزود: که در صورت به ثمر رسیدن طرح توسعه ای فولاد شادگان به دلیل نزدیک بودن  این واحد به دریا و مهیا بودن شرایط صادرات یکی از بهترین طرح های هفت گانه خواهد بود که در این صورت، سودآوری را متحول خواهد کرد.

آقای قاسم زاده در ادامه با اشاره به میزان اشتغال زایی مجموعه فولاد شادگان خاطر نشان کرد که: در کل مجموعه با احتساب پیمانکاران برای 1300 نفر به صورت مستقیم و 10 برابر این میزان نیز به صورت غیر مستقیم اشتغال زایی شده است. از این میزان نیروی انسانی 70 درصد از بومی های شادگان و مابقی نیز به دلیل تخصص های مورد نیاز از استان خوزستان به کار گمارده شده اند.

فراز و نشیب های فولاد شادگان

تامین مواد اولیه از سناباد تا شادگان

مدیرعامل فولاد شادگان در خصوص تهیه مواد اولیه تصریح کرد: از آنجایی که در زمینه تامین مواد اولیه با مشکلاتی رو به رو هستیم انتظار داریم که برای ما سهمیه ای در نظر گرفته شود. البته با افتتاح واحد صنعتی و معدنی سناباد در خراسان جنوبی بخشی از مواد اولیه ما قابل تامین است.

با این حال هزینه های حمل و نقل و جابه جایی بسیار بالا بوده  و از آنجایی که معدن کاران در مرکز ایران به گندله سازی و فولادسازی ورود پیدا کرده اند امکان تامین مواد اولیه از استان کرمان را نخواهیم داشت. در حقیقت یکی از مشکلات صنعت فولاد این است که معدن کاران به حوزه فولادسازی ورود کرده و با این اقدام تامین مواد اولیه واحدهای بزرگ فولادسازی را با مشکل رو به رو کرده اند.

آقای قاسم زاده در ادامه خاطر نشان کرد: این در حالی است که در برنامه جامع فولاد قرار بر این بوده است که طرح های کلان فولاد سازی برای تامین آب مورد نیاز و همچنین صادرات راحت تر در حاشیه خیلج فارس احداث شود، اما هم اکنون معدن کاران فولاد ساز شده خوراک فولاد سازان را تامین نمی کنند. ((برای حل این موضوع بهتر است سازمان ایمیدرو ورود پیدا کند))

وی همچنین با اشاره به راهکارهای پیشنهادی برای تامین مواد اولیه تاکید کرد:

نفع کلیه زنجیره فولاد براین است که واحد شادآباد خوراک فولاد سازان خراسان را تامین کند و فولاد خراسان که مواد اولیه ی خود را از مرکز ایران تامین می کند به کمک ما بشتابد.

فناوری پرد صنعت فولاد

نتایج فناوری پرد

فولاد شادگان نخستین واحدی بود که با فناوری پرد راه اندازی شد. مدیرعامل فولاد شادگان در خصوص مزایای این روش عنوان کرد: آهن اسفنجی به روش های مختلف قابل تولید است؛ یکی از روش هایی که طی دهه ها در واحدهای احیای مستقیم به کار گرفته شده، فناوری میدرکس ((تحت لیسانس آمریکا)) بوده است.

فناوری پرد تا حدی شبیه به فناوری میدرکس است؛ با این تفاوت که تمام ایرادات این فناوری را برطرف کرده و به عملکرد میدرکس بهبود بخشیده است. فناوری پرد اتلاف انرژی را به حداقل رسانده و اپراتور ها به آسانی با این فناوری کار می کنند. ((در مجموع نتایج این فناوری قابل قبول است))

مصرف آهن اسفنجی

مدیرعامل فولاد شادگان تصریح کرد: تمام محصولات فولاد شادگان متعلق به فولاد خوزستان است. از آنجا که فولاد خوزستان برای تولید محصولات میانی مانند بیلت، بلوم و اسلب نیازمند آهن اسفنجی است؛ تمامی محصولات ما به فولاد خوزستان فرستاده می شود؛ مگر در شرایطی که ازدیاد گرما محدودیت در مصرف برق ایجاد کند و باعث توقف تولید در بعضی قسمت ها شود. (( آهن اسفنجی پس از سه روز اکسید می شود، در این شرایط ما آهن را به واحد های دیگری ارسال می کنیم.))

آقای قاسم زاده در رابطه نحوه قیمت گذاری آهن اسفنجی نیز بیان کرد: در زمینه قیمت گذاری نه تنها واحد ما بلکه تمامی زنجیره فولاد تابعی از قیمت شمش فولاد خوزستان است. وی در پاسخ به این پرسش که چرا فولاد خوزستان مرجع قیمت گذاری زنجیره فولاد در نظر گرفته شده گفت: فولاد خوزستان بزرگترین تولید کننده و عرضه کننده شمش در بازار داخلی است؛ از همین رو به عنوان مرجع قیمت گذاری در نظر گرفته شده است.

مدیر عامل فولاد شادگان در پاسخ به این پرسش که برای تامین تجهیزات خود با مشکلی رو به رو نیستند گفت: بیشتر تجهیزات ما در داخل تامین می شود و هدف ما حرکت به سمت بومی سازی است؛ البته به ناچار نیازمند وارد کردن برخی از تجهیزات هستیم.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *