عملیات جا به جایی لوله انتقال نفت مارون

شروع عملیات جا به جایی خط لوله نفت مارون با بیش از ده سال تاخیر

به نقل از آسیا استیل: نماینده مردم شهرستان اردل ، کیار ، کوهرنگ و فارسان اظهار داشت: طبق وعده های داده شده جابجایی لوله های خط لوله انتقال نفت مارون در سرخون ، از ابتدای خردادماه آغاز شده و اکنون در مرحله گودبرداری کانال است.

خط لوله انتقال نفت مارون به طول ۴۳۵ کیلومتر به عنوان دومین خط انتقال صعب‌ العبور جهان نقش مهمی در تامین سوخت مورد نیاز کشور دارد که در دهه پنجاه توسط کشورهای خارجی در ۱۷ ماه اجرا و افتتاح شد. طول عمر این لوله حداکثر ۳۵ سال اعلام گشت اما با همه تذکرات و بی‌ تدبیری‌ ها سبب پنج بار شکستگی لوله یک بار از ناحیه منطقه زاینده‌ رود و چهار بار در منطقه میانکوه شد.

آخرین شکستگی که خط لوله انتقال نفت خوزستان – اصفهان در حوالی تلمبه‌ خانه گندمکار شهرستان اردل چهارمحال و بختیاری دچارآن شد، مربوط به 23 آذر ماه سال گذشته است که این اتفاق موجب ورود نفت به آب های سطحی رود سرخون شد. همچنین سبب آتش‌سوزی در رودخانه و منازل مسکونی و ایجاد خسارت‌های بسیاری از جمله ایجاد امراض پوستی، تلفات در شیلات‌ها ، احشام و جانوران ، نابودی مزارع پرورش ماهی ، کشاورزی و باغداری ، آلودگی منبع آب شرب و محیط زیست ، حذف اندک امکانات رفاهی و شغلی و … در این منطقه شد.

طبق وعده‌ های مسئولان جابجایی لوله‌های نفت مارون در خردادماه آغاز شده است . نماینده مجلس شهرستان اردل قدرت‌الله حمزه با اعلام خبر آغاز عملیات جابجایی لوله نفت مارون بیان کرد: طبق وعده‌های داده شده جابجایی لوله‌های خط انتقال نفت مارون در روستای سرخون از ابتدای خردادماه آغاز شده و اکنون در مرحله گودبرداری کانال است و به زودی لوله‌ها جای‌گذاری خواهد شد.

نماینده مردم اردل ، کیار ، کوهرنگ و فارسان در مجلس افزود : در مرحله اول 6 کیلومتر از مسیر لوله‌ای که تاکنون طی سال‌های متمادی خطرآفرین بود جابجا خواهد شد که محل جای‌گذاری لوله با مطالعه و بر اساس تحقیقات زمین‌شناسی و کارشناسی انجام شده و دیگر رانش روی آن منطقه اثر نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه دیگر در آینده شاهد حادثه‌ای نخواهیم بود، گفت: برای این لوله‌گذاری نزدیک‌ترین مکان به مسیر لوله قبلی با کارشناسی و مهندسی انتخاب شده که بدون رانش است.

حمزه اظهار کرد: به محض بازگشت به استان محل عملیات با حضور کارشناسان مجدد بررسی می‌شود و اجازه نخواهیم داد که اموال بیت‌المال در محل هزینه شود و مجدد شاهد مشکلاتی جدید باشیم.

وی با اشاره به اینکه طبق وعده‌های مسئولان شرکت نفت عملیات تا پایان تابستان به اتمام خواهد رسید، تصریح کرد: از ۴۰ روز گذشته چندین کارگروه تخصصی آب، کشاورزی ، دامپروری ، شیلات ، منابع طبیعی و محیط زیست به منظور برآورد خسارت‌های نهایی وارد شده به مردم سرخون برگزار شده که هفته آینده این فرآیند بررسی و نتیجه برآورد خسارت نهایی اعلام خواهد شد.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *