خط لوله اتیلن غرب

واگذاری خط لوله اتیلن غرب به اویکو

پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت روز یکشنبه 21 شهریور 1400 اعلام کرد که : شرکت ملی صنایع پتروشیمی با امضای قراردادی تعمیر و نگهداری خط لوله اتیلن غرب را به شرکت راه اندازی و بهره برداری اویکو واگذار کرد .

قرار داد واگذاری خط لوله اتیلن غرب درحضور و با تایید معاون وزیر نفت ، بهروزمحمدی ، مدیر عامل صنایع پتروشیمی ، فریدون حسنوند ، رئیس کمیسیون انرژی مجلس ، آقای منوچهری ،  مدیر کنترل تولید صنایع پتروشیمی امضا و بر اساس این قرار داد تعمیر و نگهداری خط لوله اتیلن غرب ( خطوط لوله و ایستگاه های تقویت فشار و .. ) به شرکت اویکو واگذاری شد .

کل مجموعه خط لوله اتیلن غرب توسط دولت احداث شد اما اختیارات راه اندازی آن هم زمان با مجتمع های پتروشیمی در اختیاز بخش های خصوصی قرار گرفت . از سال 1397 شرکت ملی پتروشیمی به منظور تلاش در حفظ بیت المال همکاری خود را با نهادهای نظارتی آغاز کرد .

در ادامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تداوم توسعه ،  گسترش سرمایه های ملی ، حفظ زیر ساخت های صنعت پتروشیمی و  جامعه عمل پوشاندن به اهداف والای حاکمیتی مناقصه ای برگزار کرد که سرانجام این مناقصه شرکت اویکو در سال جاری پیمانکار بهره بردای ، نگهداری و تعمیر خط لوله اتیلن غرب خواهد بود .

تا پیش از این قرار داد چنین میزان از واگذاری به بخش خصوصی بی سابقه بوده ( به همین دلیل نهادهای دولتی همیشه پشیمانی آن را داشتند که چرا این پروژه به بخش خصوصی محول شده است )  این پروژه در نوار غربی کشور واقع شده و سبب می شود تا با اجرای این پروژه ، اتیلین تولید شده از عسلویه تا شمال غرب کشور انتقال پیدا کند البته شایان ذکر است که از انشعابات این پروژه شرکت های زیادی بهره مند می شوند .

صحبت های معاون وزیر نفت در باب خط لوله اتیلن غرب

معاون وزیر نفت با اشاره به مشخصات خط لوله اتیلن غرب اظهار کرد : خط لوله اتیلن غرب از 11 استان میگذرد ، طول اصلی آن 1660 کیلومتر ، طول انشعابات فرعی آن 550km ، و خط دنا 660km است که در مجموع میتوان گفت یک مجموعه منحصر به فرد را بوجود آورده است .

خط لوله اتیلن غرب شامل 8 ایستگاه تقویت فشار است ( در واقع میتوان گفت 5 ایستگاه فعال و 6 ایستگاه در حال ساخت ) . 13 مجتمع پتروشیمی چه تزریق کننده باشند و چه گیرنده به خط لوله اتیلن غرب متصل می شوند ؛ میزان اتیلن به این خط تقریبا 2.1 میلیون تن در سال می باشد ( که از این میزان عددی معادل 11 میلیون تن اتیلن در اختیار شرکت های زیر دست قرار میگیرد )  .

ارزش خط لوله اتیلن غرب تقریبا 2 میلیارد دلار می باشد ؛ این پروژه سبب اشتغال زایی برای 15 هزار نفر شده است .

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *