تفاوت لوله درزدار و لوله مانیسمان

تفاوت لوله درزدار و لوله مانیسمان

تفاوت لوله درزدار و لوله مانیسمان در چیست؟

اصلی ترین دسته بندی در میان لوله های فلزی تقسیم این لوله ها به لوله های درزدار  و بدون درز یا لوله مانیسمان است و همچنین این لولها از نظر شکل ظاهری ، ویژگی ها و قیمت باهم متفاوت هستند.

در این مطلب از سری مطالب وب سایت تخصصی مرکز خرید و فروش فلنج آسیا استیل ابتدا در مورد کاربرد لوله های فلزی و انواع آن صحبت خواهیم کردیم و سپس لوله های درزدار و مانیسمان را با یکدیگر مقایسه می کنیم.

کاربرد لوله های فولادی

در خطوط لوله برای انتقال موادی مانند نفت، گاز طبیعی، آب، گاز، بخار و در ساخت قطعات مکانیکی و سازه های مهندسی از لوله های فولادی استفاده می شود، همچنین برای تولید انواع سلاح ها نیز فولاد و لوله های فولادی کاربرد دارند.

کاربرد لوله های فولادی

انواع لوله های فولادی

دو دسته لوله فولادی وجود دارد، لوله های فولادی بدون درز یا مانیسمان و لوله های فولادی جوش داده شده یا درز دار که در موارد مختلفی با هم متفاوت هستند. لوله فولادی بدون درز از فولاد کربنی یا فولاد آلیاژی با کیفیت بالا ساخته شده و دارای نورد گرم و نورد سرد هستند،اما لوله های فولادی درز دار با جوشکاری یک صفحه فولادی که توسط یک درز مستقیم یا یک درز مارپیچ به شکل لوله در آمده، تشکیل می شود و از نظر عملکرد هم، ظرفیت تحمل فشار در مقایسه با لوله های فولادی معمولی بسیار بهبود یافته است، بنابراین اغلب از آن در تجهیزات با فشار بالا استفاده می کنند. اتصال جوشکاری در لوله درزدار پیوند ضعیف و محدودی دارد، این در حالی است که کیفیت جوشکاری یک عامل بسیار موثر بر عملکرد کلی آن است.

تفاوت دو نوع لوله فولادی در موارد استفاده

از لوله های فولادی مانیسمان بخاطر کیفیت بالا می توان در انتقال انواع مایعات، خطوط لوله انتقال گاز و مواردی از این قبیل استفاده کرد. در مقابل از لوله های جوشکاری شده می توان برای لوله های آب، لوله های گاز، لوله های گرمایش و برودت استفاده کرد.از نظر عملکرد و کارایی، لوله مانیسمان به مراتب وضعیت بهتری از رقیب خود دارد. لوله های مانیسمان کیفیت قابل قبولی دارند و در بسیاری از موارد به گزینه بهتری تبدیل می شوند،امروزه در صنعت ساختمان سازی نیز به دلیل مقاومت لوله های مانیسمان در مقابل فشار آب و احتمال نشتی بسیار پایین از آنها استفاده می شود، لوله های بدون درز را بر اساس ضخامت و قطر آنها به رده های مختلف تقسیم بندی می کنند. رایج ترین رده لوله های مانیسمان رده 40 و 80 است. در مجموع بهتر است برای مواردی همچون کشاورزی، آبیاری باغها و در مواردی که لوله چندان در معرض زنگ زدگی قرار ندارد یا زنگ زدگی آن چندان مشکل جدی ای نیست مانند ساخت داربست از لوله های درزدار استفاده کرد اما لوله های مانیسمان برای انتقال مواد پتروشیمی و نفت و گاز یا انتقال مواد اسیدی در برخی کارخانجات گزینه بهتری هستند.

تفاوت قیمت لوله درزدار و مانیسمان

قیمت لوله درزدار از لوله مانیسمان کمتر است،زیرا هم پیچیدگی تولید لوله های بدون درز را ندارد و هم از نظر کیفیت ساخت ضعیفتر از لوله های مانیسمان است، لوله درزدار نمی تواند مانند لوله مانیسمان در برابر فشار بالا و حرارت زیاد مقاومت نشان دهد.

تفاوت هزینه تعمیر و نگهداری لوله

تفاوت هزینه تعمیر و نگهداری لوله ها

 لوله های درزدار هزینه تعمیر و نگهداری بالاتری نسبت به لوله های بدون درز دارند علت این است که این لوله ها امکان آسیب دیدن و فرسودگی بیشتری دارند، از طرفی نباید کمتر بودن قیمت لوله درزدار موجب فریب صنعتگران شود،این درحالی است که لوله های مانیسمان طول عمر بیشتری داشته و کمتر در معرض آسیب قرار می گیرند به همین دلیل است که توصیه می شود اگر محدودیت مالی برای کاربر وجود ندارد بهتر است لوله های مانیسمان را جایگزین کند. 

فروش انواع لوله های درزدار و مانیسمان در آسیا استیل 

آسیا استیل تامین کننده انواع لوله های درزدار و بدون درز در ایران است. قیمت لوله درز دار و لوله بدون درز در این شرکت با قیمت مصوب تعیین می شود که با توجه به کیفیت ساخت استثنائی،این لوله ها انتخاب فوق العاده ای خواهد بود.

چنانچه جهت مصارف مختلف نیاز به لوله های درز دار یا مانیسمان در رده و گریدهای مختلف دارید می توانید ضمن مطالعه مقالات مختلف در مورد کاربرد هر یک از این لوله ها آنها را با یکدیگر مقایسه و اقدام به خرید محصول مورد نظر خود نمایید.

همکاران ما در ارائه راهنمایی و مشاوره جهت خرید انواع لوله ها همه تلاش خود را خواهند کرد تا شما انتخابی درست و مطابق با نیازتان داشته باشید.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *