خط لوله گوره به جاسک

بهره برداری راهبردی ترین خط لوله در ایران

به نقل از آسیا استیل: در این هفته فاز اول طرح ملی انتقال نفت خام از گوره به جاسک به پایان خواهد رسید و با انتقال نفت در خط لوله که کاملا بومی و به دست متخصصان کشورمان ساخته شده به بهره برداری می رسد. هنوز مراسم افتتاح رسمی این طرح اعلام نشده اما به نقل از وزیر نفت ، ساخت این خط لوله راهبردی که از گوره به جاسک کشیده شده به پایان می رسد و صادرات نخستین محموله نفتی از پایانه جاسک در خرداد ماه انجام خواهد شد که شروع افتتاح رسمی فاز نخست پروژه است.

بدین ترتیب در همین ماه جاری یکی از مهم ترین طرح های نفتی کشور به طور رسمی به امکانات صنعت نفت کشور افزوده خواهد شد. این پروژه توان انتقال 350 هزار بشکه نفت خام در روز را دارد. با انجام این انتقال، نقطه عطفی در صنعت نفت ایران رخ خواهد داد. با به اتمام رسیدن این طرح امکان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از جنوب غربی کشور به آب های آزاد دریای عمان فراهم خواهد شد. با انجام این اتفاق جایگاه ایران در بازارهای بین المللی نفت، به خصوص در بازار رقابتی این کالا ارتقا خواهد داد؛ که آن می تواند برگ برنده ای در نبرد بازاریابی نفت خام خواهد بود.

البته هدف از اجرای این پروژه چند وجهی تنها به ایجاد یک پایانه صادراتی جدید و کم ریسک برای کشور در شرق تنگه هرمز خلاصه نمی‌شود. توسعه پایدار منطقه مکران؛ ایجاد صنایع پایین دستی نفت؛ اشتغالزایی و رونق اقتصادی منطقه از دیگر ویژگی‌ های ممتاز این طرح است. ضمن آنکه باب جدیدی در داخلی سازی و صرفه‌ جویی ارزی با این پروژه در صنعت نفت باز شده است که می‌تواند روحیه تکیه بر توان داخل را تقویت کند.

انتقال نفت ایران پس از جنگ ایران و عراق به نوعی دغدغه کشور بوده ، اکنون پس از 40 سال این آرزوی دیرینه برآورده شده که موقعیت ممتازی برای صنعت نفت و امنیت کشور فراهم شده است. خط لوله 1000 کیلومتری که از تلمبه خانه ای در گوره بوشهر آغاز، و از جنوب استان فارس عبور کرده و در پایانه جدید جاسک – هرمزگان به سرانجام می رسد.

نقطه شروع جدی ایجاد خط لوله گوره به جاسک خرداد ماه ۱۳۹۶ بود اما با دست رد شرکت‌های بین المللی بر سینه صنعت نفت ایران این طرح عملاً تا اواسط سال ۹۷ پیشرفتی نداشت و هیچ شرکتی نیز در داخل نبود که بتواند قطعات و تجهیزات مورد نیاز آن  را تأمین کند اما سرانجام در اوایل سال ۱۳۹۸ با توانمندسازی بخش داخلی زمینه ساخت این پروژه و بهره برداری از بخشی از آن زیر سایه شدیدترین تحریم ها و بحران همه گیری کووید ۱۹ فراهم شد.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *