اتصالات فولادی

آشنایی با اتصالات فولادی

اتصالات فولادی

اتصالات فولادی جوشی که از ماده کربن ساخته می شوند به دلیل مقاومت بالای کربن ذوب و آهنگری شده از پرکاربردترین نوع اتصالات هستند و اکثرا در لوله کشی هایی که فشار قوی را تحمل می کنند از این نوع اتصالات استفاده می شود.

 انواع اتصالات فولادی تولید و برای مصرف روانه ی بازار می شوند. البته اتصالات جوشی در جنس های مختلفی مانند انواع اتصالات فولادی (فشار قوی، درزدار، مانیسمان)، آهنی، استیل و … تولید می شوند. در این مقاله می خواهیم با انواع این اتصالات و کاربردی که در صنایع دارد بیشتر آشنا شویم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

اتصالات فولادی

انواع اتصال فولادی

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد اتصالات فولادی دارای انواع مختلفی هستند که شامل : اتصالات جوشی ، اتصالات فشار قوی دنده ای و اتصالات فشار قوی ساکت ولد می باشند.

کاربرد اتصالات فولادی

از انواع این اتصالات در صنایع گازو نفت، نیروگاه، پتروشیمی، خودرو سازی و ساختمان با هدف اتصال قطعات به یکدیگر استفاده می شود. قابل ذکر است که لوله‌ کشی یکی از مهم ترین کاربردهای انواع اتصالات فولادی در ساختمان ها می باشد.

اتصالات فولادی که در لوله کشی استفاده می شود باید با کیفیت باشد چرا که اتصالات بی کیفیت بعدها موجب نشت و ترکیدگی می شود.

استفاده از اتصالات دنده ای از بهترین انواع اتصالات فولادی می باشد که دارای سایز و ابعاد مختلفی است. اگر قصد دارید از این نوع اتصالات استفاده کنید توصیه می شود از نوع فولادی و چدن چکش خوار باشد.

اتصالات جوشی فولادی

از این اتصالات در صنایع مختلف مانند آب و گاز مورد استفاده قرار می گیرد و به دسته های درزدار و بدون درز (مانیسمان) و فشار قوی تقسیم می شوند. این اتصالات سطحی یکدست و یکپارچه به وجود می آورد و همچنین ساده ترین اتصال ممکن برای سیستم های پیچیده به شمار می رود.

اتصالات فشار قوی دنده ای

از این اتصالات معمولا برای اتصال لوله ها به انواع شیرآلات استفاده می شود. همانطور که از نامشان پیداست این اتصالات قابلیت تحمل فشارهای خیلی قوی را دارا هستند. اتصالات  فشار قوی ساکت ولد نیز از خانواده اتصالات فشار قوی هستند.

اتصالات فشار قوی ساکت ولد

این اتصالات نیز براساس فشار تقسیم بندی می شوند و اصولا برای لوله هایی با سایر کوچکتر استفاده می گردند. به دلیل مقاومت بالا از این اتصالات در سازه هایی که مقاومت و نشتی در آنها اهمیت بالایی دارد استفاده می گردد.

اتصالات فولادی بابند به ستون و تیر در سازه

یکی از اعضای مهمی که در سازه ها وجود دارند بادبندها می باشند که وظیفه تحمل فشار و بار از جانب سازه را دارند. این تحمل فشار مانع کج شدن اسکلت ساختمان توسط نیروهای جانبی وارده می شود.

این بادبندها در محل تقاطع تیر به ستون باید به صفحات میانی جوش بخورند و مورد استفاده قرار گیرند. بادبندهایی که در ساختمان‌ های ناودانی استفاده می شوند به صورت تکی و یا دوبل می باشند که توسط صفحات به تیر و ستون وصل می گردند.

اتصالات فولادی با ورق زیرسری و روسری

ورق‌ های زیرسری در کارگاه ها و کارخانه ها به ستون مورد نظر جوش داده می ‌شوند و ورق‌ های روسری نیز بعد از اینکه تیر در سازه نصب شد در همان جا مونتاژ شده و جوش داده می‌شوند. این عمل برای اینکه ابتدا و انتهای سازه محکم و مستحکم شود صورت می گیرد.

اتصال فلنجی در اتصالات فولادی

اینگونه اتصالات فولادی به واسطه ی پیچ‌ های بسیار مقاوم و در قسمت پایینی تیر آهن به صورت اصطکاکی صورت می ‌پذیرند.

در پایان باید گفت، اتصالات جوشی دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از آن ها با توجه به ویژگی هایی که دارند در صنایع و موارد متفاوتی بکار می روند. اگر با خصوصیت و ویژگی های این اتصالات آشنا باشیم می توانیم به راحتی اتصالات مدنظر خود را انتخاب و در سازه ها بکار گیریم.

 

 

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *