استفاده از لوله در صنایع بهداشتی

لوله در صنایع بهداشتی

هر صنعت یا تاسیساتی نیاز به سیستم لوله کشی مخصوص به خود را دارد.

اینکه از چه نوع و جنس لوله ای، با چه قطری در سیستم مدنظر استفاده شود بستگی به نوع صنعت و مواد تولیدی و توزیعی دارد.

هر چه موادی که در این سیستم ها و صنایع تولید می شوند نیاز به محافظت و پاکیزگی بیشتری داشته باشند، انتخاب جنس لوله ها نیز بیشتر حایز اهمیت خواهد بود.

استفاده از لوله در صنایع بهداشتی

سیستم لوله کشی و جنس آنها در صنایع نفت و گاز آنقدری که جنس لوله ها در صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی استفاده می شود مهم نیست.

علت اهمیت این است که مواد تولیدی در این دو صنعت مستقیم و غیرمستقیم با سلامت و بدن انسان ها در ارتباط بوده و خیلی راحت تر باعث بیماری تعداد زیادی از افراد مصرف کننده خواهند شد.

لوله در صنایع بهداشتی

انواع لوله در صنایع بهداشتی

اگر در مورد انواع لوله ها و کاربردهایشان اندکی مطالعه کرده باشید حتماً می دانید که لوله ها بر اساس جنس و قطرشان به دسته بندی های متنوعی تقسیم شده اند که هر کدام مزایا و معایبی دارند.

ولی چیزی که اهمیت دارد آن است که لوله ها با وجود ویژگی های خوب و بدشان به بهترین شکل در صنایع مختلف استفاده و کمترین آسیب را به سیستم لوله کشی به خود و تولیدات وارد نمایند.

از بین تمامی انواع لوله های موجود در بازار، دو نوع لوله در صنایع بهداشتی بیشترین کاربرد را دارند که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

لوله های مسی

لوله های مسی در سیستم های آب و فاضلاب، سوخت رسانی، روغن موتور و دستگاه های تهویه مورد استفاده قرار می گیرد.

به علت گران بودن لوله های مسی کمتر در تاسیسات آب و فاضلاب استفاده می شوند.

لازم به ذکر است که مس قابلیت انتقال حرارت خوبی دارد.

فاضلاب ها، هواکش ها، حمل مواد شیمیایی، تولید و بازیافت اسید سولفوریک، گازهای اسیدی، مواد شیمیایی خورنده و سودا از موارد استفاده از این نوع لوله هاست.

از این نوع لوله ها در صنایع شیمیایی مخصوص در محیط های حاوی گازهایی مثل کلروآمونیاک یا اندرید سولفور و همچنین رسانیدن هوای خشک به دستگاه های ابزار دقیق استفاده می گردد.

از لوله های مسی در صنایع بهداشتی نیز استفاده می شود زیرا مشکلی در ساختار مواد داخل آن ایجاد نکرده و بادوام هستند.

لوله های استیل

لوله استیل برای موارد مختلفی در صنایع به کار می رود زیرا نیکل موجود در آلیاژ آن باعث می شود که لوله ها در سیستم های لوله کشی زنگ نزنند.

ویژگی های خاص دیگر لوله های استیل، مقاومت در برابر خوردگی و استحکام و دوام بالای آن ها می باشد.

در ساخت آلیاژ استیل از 2 درصد کربن نیز استفاده می شود، همین کربن به کار رفته در لوله های استیل باعث مقاومت آن ها در برابر خوردگی می شود.

همچنین کربن موجود در استیل باعث می شود تا لوله استیل در مقابل تغییرات آب و هوایی و عوامل محیطی نیز استحکام بالایی از خود نشان دهد.

سطح لوله استیل بسیار صاف و صیقلی می باشد.

از لوله های استیل در صنایع غذایی و بهداشتی به وفور استفاده می شود، چرا که هم به راحتی تمیز و هم هیچ تاثیری در موارد تولیدی ندارند و کاملا بی اثر هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *