اتصالات گالوانیزه

آشنایی با اتصالات گالوانیزه

اتصالات گالوانیزه یکی از رایج ‌ترین اتصالاتی است که در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد. این بخش از اتصالات، همانگونه که از اسمشان نیز مشخص است دارای پوششی از جنس گالوانیزه می باشند و از این طریق مقاوم سازی شده ‌اند.

در حالت کلی اتصالات گالوانیزه را می توان به دو بخش اتصالات گالوانیزه سفید وسیاه تقسیم کرد. باید اشاره کرد که اتصالات گالوانیزه به دلیل داشتن یک لایه از جنس گالوانیزه روی سطحشان ، مقاومت بالایی در برابر خوردگی و یا مواد شیمیایی دارند همین عامل موجب شده تا در صنایع مختلفی نظیر: صنایع نفت و گاز، انتقال آب، بخار و یا هوا و.. از آن ها استفاده شود که در ادامه به آن ها می پردازیم.

در این مقاله قصد داریم با نواع  اتصالات گالوانیزه، کاربرد و مزایایشان آشنا شویم پس تا انتها همراه ما باشید.

اتصالات گالوانیزه

گالوانیزاسیون

تمامی لوله ‌هایی که دارای جنس فولادی و یا آهنی هستند اگر در معرض رطوبت قرار بگیرند و یا مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرند، دچار تغییراتی مانند پوسیدگی و یا زنگ زدگی می شوند. در نتیجه برای افزایش میزان مقاومت این لوله ها و اتصالات از فرایندی به نام گالوانیزاسیون استفاده می شود تا به وسیله ی آن بتوانند آهن و فولاد مورد نظر را در برابر عوامل داخلی و خارجی مقاوم کنند.

برای انجام فرایند گالوانیزاسیون لوله ها معمولا، بخش مورد نظر از لوله ها و اتصالات فولادی و آهنی را در مکانی از فلز مذاب شده، قرار می دهند و غرق می کنند. سپس عمل سرد سازی روی اتصالات و لوله‌ها انجام می دهند تا پوشش رویی آنها کاملا ، تثبیت شود.

معمولا در بیشتر موارد، اتصالات گالوانیزه در انواع دنده ‌ای طراحی و تولید می‌شوند. عمل گالوانیزه کردن در دو نوع گرم و سرد انجام می‌شود که نوع گرم دارای  استحکام و ماندگاری بیشتری است و برای انجام فرایند گالوانیزاسیون یا گالوانیزه کردن این نوع از لوله ها و اتصالات، از گالوانیزه گرم استفاده می‌کنند.

از دیگر نکاتی که در این زمینه باید به آن توجه کرد این است که  فلز و یا مواد گالوانیزه مورد نظر نباید هیچ گونه ناخالصی داشته باشد. چرا که وجود هرگونه  ناخالصی در این لوله ها و اتصالات، باعث می شود مواد به خوبی جذب فلز نشوند و پس از مدت کوتاهی ، دچار خوردگی و یا زنگ زدگی شوند.

اتصالات گالوانیزه

انواع اتصالات گالوانیزه

این اتصالات دارای تنوع زیادی می باشند.که از انواع این اتصالات می توان به: اتصالات جوش دار، اتصال درپوش، اتصال سه راهی، اتصالات دنده ای، اتصالات فلنج دار، اتصال زانویی، اتصال چهار راهی، اتصال روپیچ و توپیچ، کج،  تبدیل، مساوی، اتصال بوشن، اتصال کپ، اتصال چپقی، اتصال مهره ماسوره، اتصال ماسور و اتصال تبدیل اشاره کرد.

مزایا و ویژگی های اتصالات گالوانیزه

اتصالات گالوانیزه به دلیل داشتن پوشش عایق دارای مقاومت بالایی هستند واین مقاومت باعث شده تا این اتصالات دارای ویژگی های منحصر بفردی باشند که در ادامه به این ویژگی ها اشاره خواهیم کرد.

ویژگی های اتصالات گالوانیزه عبارت اند از:

خاصیت ضدزنگ، خوردگی و فرسایش

مقاومت بالا در برابر رطوبت

مقاومت بالا در شرایط آب و هوایی مختلف

کیفیت بالاتر نسبت به سایر اتصالات

دوام و ماندگاری بالا

تنوع در مدل و طرح

مقاومت بالا در برابر فشار و حرارت

کاربرد اتصالات گالوانیزه

معمولا اتصالات گالوانیزه مانند دیگر اتصالات به عنوان منشعب کننده ، متصل کننده و تغییر دهنده مسیر لوله‌ها  در تاسیسات و ساختمان ها به کار گرفته می‌شوند. این اتصالات به دلیل  پوششی که دارند ، دارای مقاومت بالایی هستند که از آن‌ها در مصارف گوناگونی استفاده می شود.

این مصارف و کاربردها شامل موارد زیر می باشند:

– صنایع پتروشیمی

– استفاده در سیستم‌های تهویه هوا یا انتقال بخار

– دکل‌های ویژه جریان الکتریکی قوی

–  بستن داربست یا حفاظ ‌های تراس و راه پله

– دکل‌های مخابراتی

– سیستم‌های آبیاری کشاورزی

– شبکه‌های آب آشامیدنی

– گلخانه‌ها

– ساختن سازه‌ها

البته قابل ذکر است که استفاده از این اتصالات در سیستم‌های گاز رسانی مناسب نیست ؛ چرا که برخورد گاز با این اتصالات موجب از بین رفتن پوشش گالوانیزه آنها شده و محل جریان آن را مسدود می کند.

نتیجه گیری

به عنوان سخن پایانی باید بگوییم که گالوانیزه کردن باعث افزایش مقاومت وسیله و فلز مورد نیاز می شود و موجب افزایش کاربردش در صنایع مختلف می گردد. امیدواریم که مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد و از مطالعه ی آن لذت برده باشید.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *