لوله مانیسمان کربن استیل

آنچه درباره لوله مانیسمان کربن استیل باید بدانید

طریقه ساخت لوله مانیسمان کربن استیل

برای ساخت لوله مانیسمان کربن استیل ابتدا ورق را گرمادهی و با فشار به صورت یک میله در می آورند. سپس در حالی که به صورت میله خیلی داغ است یک میله با قطر کمتر به درون آن فشار می دهند؛ با این کار یک لوله تو خالی بدون هیچ درزی تولید می شود. این نوع لوله ها را میتوان از جنس های مختلفی ازقبیل فولاد ضد زنگ، کربن استیل آلیاژی و یا خود فولاد ساخت.

انواع لوله های مانیسمان کربن استیل

لوله های مانیسمان کربن استیل بر اساس مواد تشکیل دهنده و استاندارد ها API و  ASME طبقه بندی می شود که در این مقاله از آسیا استیل با آنها آشنا می شویم.

  • لوله مانیسمان کربن استیل A106

این لوله ها در دماهای خیلی بالا مورد استفاده قرار می گیرند که در اصطلاح به آن لوله آتشخوار گفته می شوند.

لوله مانیسمان کربن استیل A106 برای انتقال سیال با فشار بالا مورد استفاده قرار می گیرند از این رو بیشترین کاربرد آنها در صنایع مربوط به نفت و گاز و همچنین بخار و بویلرها است و محل استفاده آنها در پالایشگاه ها و انواع نیروگاه های بخار یا سیکل ترکیبی و انتقال مواد شیمیایی در کارخانه ها هستند. این لوله ها دارای سه گرید A,B ,C  هستند و از این بین لوله مانیسمان کربن استیل گرید A106 B پرکاربردتر است.

  • لوله مانیسمان کربن استیل API 5L

این لوله در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین بر اساس استاندارد اروپایی NACE ساخته میشوند که مورد پذیرش دنیا است. لوله مانیسمان کربن استیل API 5L را با نام  L245 میشناسند که بر دو نوع PSL1 و PSL2 است. PSL1 مصارف گسترده ای در صنعت دارد و PSL2 بیشتر درصنایع پر فشار وصنایع که با سیالات  خورنده و یا ترش به کار می رود . PSL2 دقیق تر و از نظر مقاومت در فشار و تغییرات محیطی  مقاوم تر است.

  • لوله مانیسمان کربن استیل A333

این لوله معمولا ضخامت بیرونی متوسطی دارد و در فضاها با دمای پایین مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل ضخامت بیرونی کم برای دما های پایین مناسب است هر چه قطور تر باشند برای دماهای پایین نا مناسب تر اند. این لوله دارای 9 گرید است که عبارت اند از گریدهای 1و3و4و6و7و8و9و10و11 و از لحاظ ابعاد نیز تنوع زیادی دارند، از 4/1 اینچ تا 24 اینچ متنوع هستند. کاربرد این لوله ها در پتروشیمی ها، صنایع شیمیایی، پالایشگاه نفت و گاز، صنایع خودرو سازی، خطوط بخار وبسیاری دیگر هستند.

  • لوله مانیسمان کربن استیل ASTM A53

این نوع لوله ها تحت استاندارد ASME  تولید می شود و لوله A53 نوع S ، مانیسمان بوده ودارای 2 گرید A,B است. این نوع لوله عمدا برای کاربردهای تحت فشار و مکانیکال ساخته می شود.

لوله مانیسمان کربن استیل ASTM A53 برای مصرف عمومی مانند جا به جا یی بخار، آب و گاز استفاده می شود. ساختار آن از 25 % کربن و 95/0 %منگنز تشکیل شده است این کاهش کربن در آن موجب خم کردن و تغیی شکل دادن آسان آن می شود.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *