کپ مانیسمان

کپ مانیسمان چیست

هر آنچه میخواهید درمورد کپ مانیسمان بدانید

کپ مانیسمان از جمله رایج ترین اتصالات مسدود کننده می باشد که در انتهای خطوط لوله نصب می شود. هدف از به کاربردن کپ مانیسمان در انتهای خطوط لوله، جلوگیری از ورود عوامل خارجی به این خطوط می باشد. این کار باعث جلوگیری از گرفتگی لوله ها می شود.

کپ مانیسمان در ابعاد مختلفی طراحی و روانه بازار می شود. همچنین این کپ ها قابلیت سفارشی سازی داشته و بر حسب سفارش مشتری در سایزهای دلخواه تولید می شوند.

این قطعه انواع مختلفی داشته و در انواع فولادی، گالوانیزه، آهن معمولی، استنلس استیل تولید می شود. جنس کپ مانسیمان با توجه به کاربرد آن و موارد استفاده متفاوت می باشد.

از این اتصالات به عنوان کپ پرسی در اماکنی نظیر آتش نشانی، شوفاژخانه و موتور خانه ها، در سیفون ها و تصفیه خانه ها، نفت و پتروشیمی، در لوله کشی های آبرسانی و فاضلابی و … استفاده می کنند.

انواع اتصالات کپ مانیسمان

این اتصالات به دو دسته کلی کپ بلند و کپ کوتاه تقسیم بندی می شوند. این تقسیم بندی بر اساس نوع اتصال می باشد.

در تقسیم بندی دیگر، این اصتال را به پنج نوع مدل مختلف تقسیم می کنند. این تقسیم بندی بر اساس نوع آلیاژ بکار رفته در ساختار کپ می باشد. انواع اتصالات کپ مانیسمان عبارت اند از:

اتصال کپ فولادی

از آلیاژ فولاد کربنی بوده به عنوان متداول ترین و رایج ترین کپ مانیسمان، مورد استفاده قرار می گیرد.

 کپ استیلی

این کپ نیز از نوعی کپ از آلیاژ استیل کربین ساخته شده است. این نوع کپ در برابر دمای بالا و پایین ، اکسید شدن و زنگ زدگی مقاومت بسیار بالایی دارد.

کپ فشار قوی

این کپ از دو نوع استنلس و فولادی تهیه می شود و دارای دو مدل دندانه دار و بدون دندانه می باشد که بنا به کاربردشان مورد استفاده قرار می گیرند.

 کپ درزدار

این کپ ها از ماده ای به نام کویل تهیه می شوند و به صورت ورقه های رول شده تولید می گردد.

کپ بدون درز

کپ بدون درز، کپی است که با حرارت دادن، کشش و غلتک با استفاده از نیروی گریز از مرکز ساخته می شود. همچنین شایان ذکر است که تهیه این نوع کپ به هیچ وجه از جوش استفاده نمی شود.

کاربردهای کپ مانیسمان

از کپ مانیسمان در موارد بسیار زیادی استفاده می شود از جمله مهم ترین این موارد عبارت اند از:
1- دائمی کردن سیستم آب بندی

2- ایجاد ساختار مستحکم بین لوله و اتصالات

3- اشغال کمترین فضا نسبت به سایر اتصالات

4-کاهش افت فشار سیستم

همچنین شایان ذکر است که در اماکن بسیار زیادی نظیر : آتش نشانی، شوفاژخانه و موتور خانه ها، در سیفون ها و تصفیه خانه ها، نفت و پتروشیمی، در لوله کشی های آبرسانی و فاضلابی و … از این اتصال استفاده می شود.

سخن پایانی

کپ مانیسمان نوعی اتصال اتصالات مسدود کننده می باشد که به انتهای لوله وصل شده و با ممانعت از ورود عوامل خارجی به داخل خط لوله، از گرفتگی لوله ها جلوگیری می کند. کپ مانیسمان دارای گونه های مختلفی بوده و هر کدام از انواع مختلف آن کاربردهای متفاوتی دارند، از این اتصال در اماکن مختلفی استفاده می شود.

 

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *