ریخته گری فولاد

کاربرد و مراحل ریخته گری فولاد

ریخته گری فولاد

به فرآیندی که طی آن به فولاد از طریق ذوب کردن فلزات شکل داده می شود، ریخته گری فولاد گویند. در این فرآیند، فولاد ذوب شده و سپس به درون قالب های  مخصوص ریخته می شوند تا سرد شوند. پس از سرد شدن از قالب ها جدا شده و شکل می گیرند.

متداول ترین نوع مواد برای ریخته گری، فلزات، سیمان، پلاستیک یا اپوکسی می باشند. این روش بسیار قدیمی بوده و پیش از میلاد مسیح نیز، از این روش استفاده می شد. فولاد های شکل گرفته در موارد بسیاری مورد استفاده قرار می گیرند. وزن قطعات فولاد که در فرآیند ریخته گری استفاده می‌شوند،  بین چند گرم تا چند تن می باشد. به دلیل استحکام و مقاومت بالا  فولاد، دسته بندی قطعات تولید شده کار بسیار سختی می باشد.

ریخته گری فولاد

روش ریخته گری

روش های مختلفی برای فرآیند ریخته گری وجود دارد اما در کشور ما اکثرا از کوره قوسی برای اینکار استفاده می شود. کوره‌های قوسی دو قسمت بدنه و در پوش با بدنه ای از جنس فولاد دارن. قسمت سطح این کوره ها کروی شکل و کف آن ها نیز به حالت گرد می باشد. این کوره ها ظرفیت بالایی داشته و برای خنک کردن آن ها از مخازن آب کمک گرفته می شود.

مراحل ریخته‌گری فولاد

ریخته گری طی چند مرحله انجام می شود. در مرحله اول قالب ها ساخته شده و سپس فولاد در کوره ها ذوب می شود، پس از آن فولاد ذوب شده را داخل قالب های آماده شده می ریزند، سپس منتظر خنک شدن فولاد ذوب شده می شوند. پس از خنک شدن فولاد، حالت آن جامد می شود. پس از خنک کردن و جامد کردن فلز، آن ها را از کوره در می آوریم و از لحاظ کیفیت و استاندارد های ساخت بررسی می کنیم. حال قطعات آماده استفاده می باشند.

 

ساخت فلنج فولادی به روش ریخته گری

فلنج که یکی از پرکاربردترین قطعات اتصال دهنده در صنعت لوله کشی و شیر آلات می باشد که برای متصل نمودن انواع لوله ها به شیرآلات و تجهیزات لوله کشی استفاده می گردد نیز اغلب از روش ریخته گری تولید می شود. برای ساخت فلنج از طرق ریخته گری ابتدا مواد خام را ذوب کرده سپس در قالب مخصوص ریخته می شوند. با سرد شدن مواد از قالب خارج و با انجام عملیات های لازم ، از نظر ظاهری نیز آماده ارائه در بازار می گردند.

مزایای استفاده از  قطعات ریخته گری

قطعات تولید شده توسط فرآیند ریخته گری از مقاومت بالایی در برابر سایش و ضربه برخوردارند. همچنین با بهره گیری از این روش می‌توان قطعاتی با هندسه بسیار پیچیده‌ و یا حفره‌های درونی تولید کرد. قطعاتی که با ریخته گری تولید می شوند، در ابعاد و وزن های بسیار متنوعی می باشند یعنی با استفاده از این روش می توان قطعاتی به وزن چند صد گرم تا چندین هزار کیلوگرم را تولید کرد.

تولید قطعات به این روش، مقرون به صرفه می باشد. همچنین با قابلیت استفاده از فلزات اضافی و ذوب کردن آن ها، مانع هدر رفتن انرژی و قطعات فلزی می شود. شایان ذکر است که فلز ریخته گری شده ایزوتروپیک می باشد. ایزوتروپ بودن فلز به این معنی است که در تمام جهات خواص فیزیکی و مکانیکی یکسانی دارد.

کاربرد ریخته گری فولاد

قطعاتی فولادی که با روش ریخته گری، تولید می شوند، دارای استحکام بالا و مقاومت بسیار زیادی در برابر شوک می باشند. همین ویژگی باعث می شود تا از این در جهت ساخت توربین هیدروالکتریک، تجهیزات دریایی، توربین های شارژر، چرخ دهنده، پره های پمپ، سیلندرهای موتور و… استفاده شود.

 

سخن پایانی

شکل دهی فولاد به روش ریخته گری، یک روش سنتی بوده و از دیر باز میان مردم رایج می باشد. با شکل دهی قطعات با این روش می توان مقاومت و استحکام آن ها را در برابر شوک افزایش داد و از آن ها در مواردی از جمله جهت ساخت توربین هیدروالکتریک، تجهیزات دریایی، توربین های شارژر و… بهره برد. امیدواریم از خواندن این مقاله نهایت لذت را برده باشید.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *