نکات مهم نصب فلنج در پروژه ها

همان‌گونه که میدانید این روزها برای اجرای پروژه های آبرسانی از انواع لوله‌های پلی اتیلن استفاده میشود. این لوله‌ها باید با استفاده از اتصالات محکم و استاندارد به همدیگر وصل شوند تا سیستم انتقال سیالات به خوبی وظیفه خود را انجام دهد.

یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که برای اتصال لوله‌ها به همدیگر طراحی شده است، فلنج‌ها هستند. فلنج‌ها صفحات دایره‌ای شکلی میباشند که در اطراف آن‌ها سوراخ‌هایی وجود دارد و از آن برای اتصال و تغییر مسیر لوله‌ها بهره گرفته میشود.

با ما همراه باشید تا به برخی از نکات مهم در نصب انواع فلنج در پروژه‌ها اشاره کوتاهی نماییم.

کاربرد فلنج در سیستم انتقال سیالات

در یک پروژه آبرسانی و انتقال سیالات، علاوه بر این که لوله‌ها نقش بسیار مهم و کلیدی را ایفا می‌نمایند، اتصالات آن‌ها نیز از اهمیت فراوانی برخوردار هستند. این اتصالات باید از مواد اولیه مرغوب تولید شده باشند و به بهترین شکل ممکن لوله‌ها را به هم وصل کنند. فلنج ها جزو اصلی‌ترین نوع این محصولات به شمار میروند.

پروسه تولید فلنج‌ها شامل عملیات ریخته گری و قالب گیری است. مواد اولیه تشکیل دهنده آن‌ها از فولاد، آلیاژ فولاد، چدن و سایر فلزات است. فلنج شباهت فراوانی به دیسک دارد و با استفاده از پیچ و مهره، دو لوله را به هم وصل میکند و یکی از بهترین گزینه‌ها برای آبیاری با فشار زیاد یا کم به شمار میروند.

مهم‌ترین نکاتی که در نصب انواع فلنج باید به آن توجه کنید!

فلنج‌ها با وجود ویژگی‌های مشترکی که با همدیگر دارند، اما از جهاتی نیز با هم متفاوت هستند. این تفاوت‌ها شامل برند تولید کننده فلنج، سایز آن، مقدار فشاری که میتواند تحمل نماید، شکل سطح فلنج، سوراخ‌ها و مواد اولیه تشکیل دهنده آن میباشد.

بنابراین در هنگام انتخاب و نصب هر کدام از آن‌ها، باید این موارد را مد نظر قرار دهید. همچنین قطر خارجی لوله‌ای که فلنج به آن جوش داده میشود، از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باید به آن توجه ویژه‌ای نمود.

فرم‌های مختلف فلنج‌ها

علاوه بر نکاتی که تا کنون به آن اشاره شد، فلنج‌ها دارای فرم‌های مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها کارایی مخصوص به خود را دارند. در این قسمت به برخی این فرم‌ها اشاره میکنیم:

  • فلنج مسطح: این ابزار در فلنج‌های Cast Iron کاربرد فراوانی دارد و سطح تماس آن با ماشین به صورت کامل مسطح شده است.
  • فلنج بالا آمده: این فلنج همان‌گونه که از نام آن پیداست، دارای یک سطح بالا آمده است که با سطح تماس Gasket برابر است.
  • فلنج زبان و شیار: در این فلنج‌ها یکی از آن‌ها دارای یک برآمدگی و دیگری دارای یک تورفتگی است که در هنگام اتصال با همدیگر به خوبی چفت میشوند.
  • فلنج نر و مادگی: این فلنج‌ها نیز دارای به دو شکل متفاوت طراحی شده‌اند. یکی از آن‌ها دارای سطح فرای نرمال است که به آن نری گفته میشود و دیگری دارای تورفتگی است که به آن مادگی میگویند و مانند فلنج‌های زبان و شیار، در همدیگر چفت میشوند.

یکی از نکات بسیار مهمی که در نصب این فلنج‌ها باید به آن توجه ویژه‌ای کنید است که هرگز نباید دو فلنج غیر مشابه را به همدیگر وصل نمایید. زیرا دو سطح آن ها با همدیگر همخوانی ندارد و اتصال قوی میان آن دو ایجاد نمیشود.

سخن پایانی

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که فلنج‌ها یکی از مهم‌ترین ابزارها برای آب‌بندی سطوح و جلوگیری از نشتی آب به شمار میروند، به همین سبب باید در هنگام انتخاب و نصب هر کدام از آن‌ها دقت فراوانی به خرج داد.

هر کدام از فلنج‌ها بر مبنای برند تولید کننده، مواد اولیه‌ای که در ترکیب هر کدام از آن‌ها به کار رفته و همچنین ضخامت خود دارای قدرت تحمل خاصی هستند؛ بنابراین زمانی که قصد استفاده از آن‌ها در پروژه های انتقال سیالات را دارید، باید به فشار آن دقت نموده و فلنجی مناسب با میزان فشار آب یا سایر مایعات تهیه کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید از اتصال لوله‌های مورد نظر خود به صورت کامل به همدیگر، اطمینان حاصل نمایید.

لازم به ذکر است که بهترین نوع این فلنج‌ها آن دسته از محصولاتی هستند که از آلیاژهایی مانند فولاد ضد زنگ و  فلنج استیل تهیه شده‌اند و در برابر زنگ زدگی، فشار و سایش مقاومت بالایی دارند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *