لوله درز دار سیاه

لوله درز دار سیاه چیست ؟

لوله درز دار سیاه ، لوله ای که به دلیل وجو اکسید آهن رنگ سطح آن سیاه رنگ به نظر می رسد . لوله درز دار را با نام های دیگری چون لوله سنگین و لوله گازی نیز در بازار می شناسند جنس لوله های درز دار فولادی است اما سطح بیرونی این لوله ها با رنگ پوشیده نشده است . لوله های درز دار سیاه از استحکام و مقاومت بسیار زیادی برخوردار هستند به همین دلیل جزو دسته محصولات پر کاربرد در صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی محسوب می شوند .

با تمامی این تفاسیر لوله های درز دار سیاه خالی از معایب نیستند با اینکه از این لوله ها برای انتقال گاز ، محتوای داخل مخازن ، ساخت و ساز و … استفاده می کنند اما نمی توان از آنها برای انتقال آب شرب استفاده کرد یکی از مشکلاتی که در اولویت رفع باید قرار بگیرد انتقال آب به روستا ها و شهرستان ها از طریق این لوله ها است . مواد معدنی تشکیل دهنده آب سبب خوردگی دیواره لوله ، فرو ریختن و مسدود شدن مسیر آن می شوند . ( از لوله های درز دار سیاه می توان برای انتقال گاز طبیعی یا پروپان هم استفاده کرد )

خصایل لوله درز دار سیاه

مواردی که تا به حال گفته شد قسمتی از خصایل لوله های درز دار سیاه بودند این لوله ها کاربرد فراوانی در صنعت دارند که مهمترین و شاخص ترینشان به شرح ذیل می باشد …

1) در دسترس بودن

 برخی محصولات به سختی در بازار ایران یافت می شوند که خوشبختانه لوله درز دار سیاه جزو این دسته محسوب نمی شود .

2) هزینه نسبتا کم نگهداری

با توجه به مزایا ، معایب ، خصایل و جوانبی که در مورد کالا با توجه به شرایط باید در نظر گرفته شود این لوله ها از لحاظ قیمت خرید و نگهداری جزو دسته کالاهای مقرون به صرفه برای خریدار به حساب می آیند .

3) طول عمر

به طبع یکی فاکتور های حائز اهمیت هنگام انتخاب و خرید طول عمر استفاده از کالا است که لوله درز دار سیاه با توجه به شرایط بین 50 تا 100 می تواند طول عمر داشته باشد و این خود به تنهایی یکی از خصایل مثبت بزرگ این محصول صنعتی است.

4) مقاومت و استحکام زیاد

درست است که این لوله ها در مقابل اکسسید و تخریب شدن در مجاورت مواد معدنی و هوا کمی ساختار متزلزلی دارند اما از لحاظ استحکام در برابر فشار ، پیچش و خمش جزو دسته کالاهای صنعتی مقاوم محسوب می شوند .

5) ابعاد و اندازه متنوع

لوله درز دار سیاه در ابعاد و اندازه های مختلفی در بازار عرضه می شود که انتخاب هر کدام از آنها به شرایط پروژه بستگی دارد .

انواع لوله فولادی

1) لوله آتشخوار

نوعی لوله فولادی که با توجه به متریال ساختشان توان تحمل فشار و مقاومت در برابر حرارت بیشتری نسبت به دیگر لوله های فولادی دارند . از این لوله ها برای انتقال گاز یا میعاناتی با حرارت بالا استفاده می کنند .

2) لوله فولادی بدون درز

اصطلاحا به این نوع از لوله های فولادی مانیسمان نیز می گویند برای ساخت این لوله ها به هیچ عنوان از تکنیک جوش کاری استفاده نشده به همین دلیل از استحکام بالایی در برابر ترک برداشتن برخوردارند .

3) لوله فولادی درز دار

لوله های ساخته شده از ورق که درزهای بین رول های ورق را با استفاده از جوشکاری پودر یا مقاومت الکتریکی جوش می دهند .

نکته مثبت پایانی : در صورتی که فرایند گالوانیزاسیون ( روکش دار شدن بوسیله روی یا رنگ ) را لوله سپری می کند می تواند انتخاب مناسبی برای انتقال آب شر هم باشد .

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *