عوامل تاثیر گذار بر نرخ آهن

عوامل تاثیر گذار بر نرخ آهن در سال 1400

پس از انتخابات جنجالی ایالات متحده و رقابت بایدن و ترامپ حال نوبت به اتخاذ کردن سیاست های جنجالی بایدن در ضمینه های مختلف علیه ایران فرارسیده است . ایالات متحده 16 شرکت و یک فرد مرتبط با  صنعت فلزات ایران را به عنوان بخشی از تلاش های ادامه دار دولت دونالد ترامپ (( رئیس جمهور اسبق ایالات متحده )) برای محروم کردن درآمد ایران قرار داده است . خزانه داری آمریکا اواخر 5 ژانویه اعلام کرد که نرخ  آهن آلات ایران را مورد هدف قرار داده است . وزارت خزانه داری آمریکا شرکتی در چین را نام برد که به گفته ی وی عناصری برای ساختن فولاد تولید میکند . از دسامبر 2019 تا ژوئن 2020 هزاران تن متریک مواد در اختیار شرکت های فولادی ایران قرار داده است . با توجه به سیاست های اتخاذ شده و گزارش تحلیل گران آسیا استیل در حوزه ی افزایش نرخ آهن به نظر می رسد همچنان شاهد روند صعودی نرخ آهن در سال 1400 خواهیم بود . با ما همراه باشید ……….

قیمت جهانی آهن

طبق بررسی های صورت گرفته توسط تحلیل گران اقتصادی در زمینه ی آهن آلات و مقاطع فولادی نرخ آهن در بازار جهانی طی چند هفته ی اخیر روند صعودی داشته است . با توجه به نقش آهن در تولید صنایع مختلف این افزایش قیمت تاثیر مستقیمی بر بازار ایران خواهد داشت .

هزینه های تولید و تامین مواد اولیه

با توجه به سیاست های اتخاذ شده در بازار داخلی هم اکنون کمبود مواد اولیه به شدت احساس میگردد. که دلیل آن عدم شمول تعرفه واردات می باشد . همچنین فرآوری سنگ آهن با موانعی مواجه شده است که امیدواریم این مشکلات با تصمیمات به جا در دولت و صنایع بالا دست مرتفع گردد .

تاثیر ارز در تعیین نرخ آهن

ارز یکی از فاکتورهای مهم در اقتصاد ایران است که تاثیر بسزایی بر افزایش نرخ آهن دارد . چراکه برای محصولات وارداتی نرخ ارز و همچنین چگونگی روند واردات و ترخیص کالا بر قیمت نهایی تاثیر مستقیمی خواهد داشت .  و در صورت ثابت بودن تعرفه ها قیمت ها بر اساس نرخ جهانی و روزانه محاسبه میشود . با افزایش قیمت دلار تولید کننده که میتواند محصولات خود را با قیمت بالاتر به فروش برساند و درآمد دلاری داشته باشد ، طبیعتا رغبتی برای عرضه ی محصولات خود به بازار داخلی ندارد و همین دلیل باعث میشود که تولید کنندگان پایین دستی زنجیره ی فولاد با کمبود مواد اولیه مواجه شوند .

ضعف در تکنولوژی

به علت ضعف در تکنولوژی و تولید محصولات به روش های قدیمی و همچنین اخذ تصمیمات غیر اقتصادی که عدم تناسب نیروی انسانی نسبت به ظرفیت بخش های تولیدی قسمتی از آن می باشد شاهد پایین بودن بهره وری در این زنجیره هستیم .

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *