اتصالات و کاربرد انواع آن

اتصالات چیست؟

اگر می خواهید تعریف جامع و کاملی از اتصالات ارائه دهید به یک یا چند قطعه ای که ساختارهای مختلف را بهم متصل می کند و باعث راه اندازی کامل مجموعه می شود را میگویند. این قطعات وظیفه انبساط شاخه ها و حرکت لوله ها را در مسیر پروژه یا ساختمان بر عهده دارند. از طریق این قطعات می توانید لوله ها را تغییر مسیر دهید، اندازه آنها را کاهش یا افزایش دهید، دستگاه های مختلف را به لوله ها متصل کرده و مسیرهای لوله را مسدود کنید.

اتصالات چیست

چرا از اتصالات استفاده می کنیم؟

با توجه به نقش مهم و کاربردی این قطعات که در بالا ذکر شد باید در نظر داشت که بدون این کیفیت ها و اجزای مناسب طیف گسترده تری از مشکلات می تواند در شبکه خط لوله رخ دهد. اما بدون استفاده صحیح از قطعات ، نشتی و خرابی این قطعات افزایش می یابد و مشکلاتی که این نوع اتصالات می تواند ایجاد کند فراتر از مزایای آنها است.

استفاده از این قطعات با انواع مواد نه تنها هزینه تعمیر را کاهش می دهد، بلکه باعث صرفه جویی در هزینه های خرید نیز می شود. همانطور که قیمت ورق های فولادی با قیمت ورق مس متفاوت است، اتصال فولاد و مس نیز در قیمت و کاربرد متفاوت هستند.

انواع اتصالات پرکاربرد و مهم

  • اتصالات فولادی

از اتصالات فولادی در سازه های با اسکلت فولادی که برای تحمل وزن زیاد طراحی شده اند استفاده می شود. مقاومت و محکم بودن این سازه ها از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار بوده و برای دستیابی به اتصالی مستحکم از آن استفاده می گردد. این اتصالات شامل اتصال پرچی، اتصال پیچی و اتصال جوشی می باشد.

  • اتصالات استیل

از این نوع برای متصل کردن لوله های استیل استفاده می شود. این نوع از اتصالات انواع مختلفی شامل جوشی، دنده ای را رزوه ای و سوکد ولد است. دنده ای یا رزوه ای برخلاف جوشی یا سوکد ولد نیاز به جوشکاری ندارد. سوکد ولد به دو دسته استنلس استیل و کربن استیل تقسیم شده و مزیت اتصال جوشی نیز ضد نشت بودن دائم لوله ها می باشد.

  • اتصالات گالوانیزه

اتصالات اغلب در محل های مورد استفاده قرار می گیرند که رطوبت زیادی وجود دارد ، بنابراین در زمانی کوتاه دچار زنگ زدگی شده و پس از مدتی این زنگ زدگی نیز به سوراخ هایی در اتصال و درنتیجه خرابی کل سیستم لوله کشی منجر می شود. به همین دلیل مهم، گالوانیزه کردن این اتصالات بسیار مفید بوده و توصیه اکید می گردد در سیستم لوله کشی آب حتما فقط از این نوع اتصالات استفاده شود.

نمونه های رایج اتصالات :

  • زانویی

این یکی از اساسی ترین و مهمترین نوع اتصال است که در هنگام نصب خطوط لوله و گسترش شبکه خط لوله از آن استفاده می کنیم. از زانویی معمولاً می توان بین 45 درجه تا 90 درجه استفاده کرد.

  • چرخ دنده

سردنده یا چرخ دنده قطعه ای است که برای اتصال لوله ها به شیرآلات جهت قطع یا اتصال جریان مورد استفاده قرار می گیرد. آسیاب یک قطعه فلز است که از یک طرفی که دندانه دار هست و از طرف دیگر قابل جوشکاری است. نوع کولر با نوع رزوه آن متمایز می شود.

  • سه راهی

اتصال لوله ای است که برای جدا کردن شاخه از لوله استفاده می شود. در واقع ، چنگال جلو بخشی است که از آن زاویه 90 درجه ظاهر می شود. اتصال خروجی می تواند کوچکتر یا بزرگتر از اندازه اصلی یا باند باشد.

  • بوشن

این یک قسمت استوانه ای توخالی است که به عنوان اتصال بین دو لوله استفاده می شود. این یک استوانه فلزی است که می تواند از چدن یا گالوانیزه ساخته شود. آستین را می توان از داخل متصل کرد و لوله ها را به یکدیگر متصل کرد.

انواع اتصالات پرکاربرد و مهم

  • تبدیل

این یک نوع اتصال است که لوله های قطر بزرگ را به لوله های قطر کوچک متصل می کند. این کار دو نوع دارد: غیر متمرکز و متحدالمرکز ، که به آن مینیاتور نیز می گویند.

  • کپجوشی

این قطعه ای از فلز است که با جوشکاری تا انتهای لوله مسدود می شود. درب بطری ها از نظر شکل به نوع تخت تقسیم می شوند.

  • مغز

یکی از قطعاتی است که برای اتصال دو لوله استفاده می شود. مغز یک قطعه فلز است که در دو انتهای آن مفاصل مردانه وجود دارد و معمولاً در شرایط فشار کم استفاده می شود.

  • مهره لوله

این یک جز پرکاربرد است که تقریباً می تواند اتصال موقت بین دو لوله را به طور موقت جدا کند. اتصال زنانه، اتصال مردانه و یک قطعه سه جز اصلی قطعه هستند. از این قسمت می توان به طور موثری در کاربردهای شهری و ولتاژ پایین استفاده کرد.

قیمت انواع اتصالات

قیمت انواع اتصالات فولادی، استیل و گالوانیزه بنا به نوع اتصال، سایز اتصال، ضخامت، آلیاژ مصرف شده در تولید، داخلی و یا خارجی بودن و محل مصرف تقریبا به طور روزانه متغیر می باشد.

برای دریافت قیمت روز انواع اتصالات فولادی، استیل و گالوانیزه میتوانید با کارشناسان فروش آسیا استیل در بخش فروش اتصالات استیل در ارتباط باشید.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *